23 jan
13:15 - 18:00
Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility

12e Grensoverschrijdende Pensioenseminar Maastricht 2023

IS DE WET TOEKOMST PENSIOENEN FLEXIBEL GENOEG VOOR EEN SNEL VERANDERENDE ARBEIDSMARKT?

De impact van trends in de arbeidsmarkt op pensioen.

De Wet Toekomst Pensioenen houdt de gemoederen bezig in de politiek, wetenschap en praktijk. Waar de aanleiding voor de grootse hervorming in aanvang de grotere trends vormden, wordt de huidige discussie door details en concessies gekenmerkt. Verliezen we ons in Nederland te veel in nationale details waardoor we inmiddels het risico lopen ingehaald te worden door Europese trends?

Vanuit de European Pillar of Social Rights wordt beoogd bescherming te bieden aan alle personen en adequate bescherming van alle werkenden, rekening houdend met een veranderend Europa. In het twaalfde Pensioenseminar staan we stil bij een aantal vragen:

1. Wat herkennen we van de Europese megatrends als we naar Nederland kijken en in hoeverre houdt het wetsvoorstel ‘Wet Toekomst Pensioenen’ (WTP) hier rekening mee? Is dat wetsvoorstel wel echt toekomstbestendig?
  2. Wat zijn de gevolgen van de Platformeconomie voor pensioenfondsen en hun deelnemersbestand? Hoe werkt het als het platform in een ander land of in de cloud zit, terwijl de werkzaamheden in Nederland plaatsvinden of vice versa? Is de de WTP hier wel klaar voor? In Nederland zien we een toename van de witte vlekken terwijl het deelnemersbestand krimpt. Heeft de WTP nog wel voldoende impact? Is een verplichtstelling nog wel werkbaar als blijkt dat de gehele Europese arbeidsmarkt een transformatie ondergaat en steeds meer atypische arbeidsvormen ontstaan?
  3. Nederland heeft de grootste gender pension gap van de EU. Onderkent de WTP deze situatie voldoende?

Al deze uitdagingen vragen om een toekomstbestendige aanpak en mogelijk dus ook (fundamentele) aanpassingen van de WTP.

13.15 – 14.00

Ontvangst met lunchbuffet
14.00 – 14.05

Opening & inleiding door middagvoorzitter
Prof. dr. Anouk Bollen-Vandenboorn, ITEM/Maastricht University
Drs. Janwillem Bouma, Voorzitter Pensions Europe

14.05 - 14.30

Europese trends op de arbeidsmarkt
em. Prof. dr. Jozef Pacolet, KU Leuven – Research Institute for Work and Society

14.30 – 14.55

Platformeconomie: a-typische werker pensioenfonds in?
Prof. dr. Bastiaan Starink, Tilburg University / PwC / Fellow Netspar

14.55 – 15.20

Een goed pensioen voor iedereen in de arbeidsmarkt van morgen
Jurre de Haan, VNONCW | MKB-Nederland

15.20 – 16.05

Pauze

16.05 – 16.30

Grootste Gender Pension Gap in Nederland
Suzanne Kali, Universiteit van Leiden

16.30 – 17.00 Panelsessie
17.00 – 17.05 Afsluiting door middagvoorzitter
17.05 – 18.00 Netwerkborrel

Algemene informatie

U kunt zich aanmelden tot 18 januari 2023.
De kosten zijn € 200,- per persoon.
U kunt bij de aanmelding kiezen voor PE: SPOP/CPL, AG, NOB en/of bewijs van deelname.

Het seminar vindt plaats op onze Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Bouillonstraat 1-3 Maastricht.