ZonMW Open Competitie stimuleert baanbrekend fundamenteel onderzoek

ZonMW financiert drie Team Science projecten

FHML participeert in drie onderzoeksteams die innovatieve samenwerkingen gaan opzetten die bijdragen aan vernieuwing in de wetenschap en de gezondheidszorg voor de langere termijn. Ze ontvangen ieder maximaal 750.000 euro van het programma ZonMw Open Competitie.

hoofdingang MUMC+ logo

Gehonoreerde projecten:

Hoornvliesregeneratie gebaseerd op karakterisering van moleculaire celidentiteit

• Dr. H. (Jo Huiqing) Zhou – Radboud Universiteit
  • Dr. M. (Mor) Dickman en dr. V.L.S. (Vanessa) LaPointe – Universiteit Maastricht

De huidige behandeling van hoornvliesbeschadiging is afhankelijk van stamcellen uit het onbeschadigde oog van de patiënt. Er is geen behandeling beschikbaar voor patiënten met twee beschadigde ogen. Wetenschappers zullen een nieuwe technologie ontwikkelen waarbij huid- en mondcellen van de patiënt ingezet kunnen worden als hoornvliesstamcellen om het zicht te herstellen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de kou!

• Prof. dr. P. (Patrick) Schrauwen – Universiteit Maastricht
  • Dr. E. (Eric) Kalkhoven – UMC Utrecht
  • Dr. J. (Joris) Hoeks – Universiteit Maastricht
  • Prof. dr. S. (Sander) Kersten – Wageningen Universiteit en Research Center

Bij type 2 diabetes nemen spieren minder suiker op. Hierdoor ontstaat een verhoogde bloedsuikerspiegel. Rillen is een specifieke spiercontractie in reactie op koude, die erg afhankelijk is van glucose als brandstof. Dit onderzoek bekijkt of rillen de suikeropname in diabetes patiënten kan verhogen en de bloedsuikerregulatie kan verbeteren.

Het opknappen van de energiefabriekjes van de cel voor beter weefselherstel bij COPD: de spieren in actie

• Prof. dr. I.H. (Irene) Heijink – UMC Groningen
  • Dr. R.C.J. (Ramon) Langen en dr. H.R. (Harry) Gosker – Universiteit Maastricht
  • Prof. dr. E.M.J. (Sabeth) Verpoorte – Rijksuniversiteit Groningen

COPD is een ernstige ziekte waarbij de longen en vaak ook spieren beschadigd raken. Wij onderzoeken een vernieuwend concept waarbij verstoorde wisselwerking tussen spier en long leidt tot defecten in de energiefabriekjes van de cel en verstoord weefselherstel. Door deze defecten te repareren beogen we long- en spierfunctie te herstellen.