On-Site Promotie mw. Lisa Pomme van de Weerd, MSc.

Promotores: prof. dr. L. Cornips (Maastricht University and KNAW), prof. dr. J. Jaspers (Université libre de Bruxelles)

Co-promotor: prof. dr. E. Wesseling (Maastricht University)

Trefwoorden: etniciteit, afkomst, categorisering, labels, integratie, jongeren, taalkundige antropologie

"Nederlanders and buitenlanders: A sociolinguistic-ethnographic study of ethnic categorization among secondary school pupils"

Het proefschrift ‘Nederlanders and buitenlanders’ gaat over categorisering van zelf en ander als ‘Nederlander’, ‘buitenlander’, ‘Turk’, en ‘Marokkaan’. In veel maatschappelijk en wetenschappelijk discours in Nederland wordt gesteld dat wie zichzelf bijv. ‘Marokkaan’ noemt, een emotionele verbinding heeft met Marokko, niet goed geïntegreerd is, of dat het een bewijs is van een bepaalde socioculturele of religieuze oriëntatie. Dit proefschrift, gebaseerd op negen maanden etnografisch veldwerk met leerlingen van een 3e- en 4e-jaars vmbo-klas in Venlo, demonstreert dat de betekenis van zulke etiketten veel complexer is: etnische categoriseringen hebben verschillende betekenissen in verschillende contexten, en moeten dus in die specifieke contexten onderzocht worden. Door zichzelf of elkaar Turk, Marokkaan of Nederlander te noemen zeggen de leerlingen niet per se dat ze zich niet thuis voelen of niet geïntegreerd zijn. Soms is het juist ‘cool’ of grappig om zo’n etiket te gebruiken.