24 jun

On-Site Promotie mw. Carolien van Rossem

Promotores: prof.dr.ir. C.P. van Schayck, prof.dr. d. Kotz, Heinrich-University Düsseldorf

Co-promotor: dr. M.G. Spigt

Trefwoorden: stoppen met roken, eerstelijnszorg, praktijkverpleegkundige, huisarts, combinatietherapie, counseling

"Smoking cessation in primary care - intensive practice nurse counselling versus brief general practitioner advice"

Een combinatie van gedragsmatige ondersteuning en farmacotherapie bij het stoppen met roken is het meest effectief, maar dit wordt onvoldoende ingezet om rokers effectief te laten stoppen. Een oriënterend onderzoek toonde aan dat huisartsen weinig tijd hebben en negatieve gevoelens hebben ten overstaande van stop-roken-medicatie en preventieve taken in het algemeen. Patiënten daarentegen weten niet dat ze stoppen-met-roken hulp kunnen krijgen bij de huisartsenpraktijk. Patiënten en zorgverleners waren echter positief over de inzet van de praktijkondersteuner, hoewel de effectiviteit hiervan nog niet was onderzocht. Een pragmatisch gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek, toonde uiteindelijk aan dat intensieve begeleiding door een praktijkverpleegkundige niet effectiever was dan kort advies door een huisarts, wanneer beide wordt gegevens in combinatie met varenicline. De langdurige stoppercentages (6 maanden) waren 32,2% voor de praktijkondersteuner en 39,0% voor de huisarts, waaruit blijkt dat zowel praktijkondersteuners als huisartsen zeer effectief zijn in het stoppen met roken wanneer medicatie wordt gegeven. Daarnaast heeft dit onderzoek ook laten zien dat rokers met COPD meer en andere moeilijkheden ervaren bij het stoppen, wat aangeeft dat deze groep rokers specifieke hulp nodig heeft bij het stoppen met roken, mogelijk van de praktijkverpleegkundige.

Klik hier voor de live stream.