17 jun 19 jun

Servsig congres vertaalt dienstenonderzoek naar vluchtelingenproblematiek

De huidige migratiestromen in Europa brengen een heel ecosysteem van diensten met zich mee: behandeling van asielaanvragen, opvang asielzoekers, huisvesting van statushouders, (geestelijke) gezondheidszorg, onderwijs en nog veel meer. Wat kan men leren van de wetenschappelijke inzichten en modellen die services marketing research wetenschappers ontwikkeld hebben? En zijn die modellen en inzichten ook toepasbaar in ontwikkelingslanden?

Deze zeer actuele onderwerpen worden besproken tijdens het congres Servsig2016, dat dit jaar van 17-19 juni plaatsvindt in Maastricht. Organisatoren van deze editie zijn de Service Science Factory (SSF) en de vakgroep Marketing & Supply Chain Management van de Maastricht University School of Business and Economics. Servsig is in 1993 opgericht als Special Interest Group van de American Marketing Association.

Voormalig SSF-directeur en UM-hoogleraar Customer Centric Service Science Gaby Odekerken: “Dat hele complexe ecosysteem van diensten rond migratie staat niet in contact met elkaar. Voor vluchtelingen wordt het leven daardoor erg ingewikkeld. Als wetenschappers kunnen wij de uitdagingen in kaart brengen en vertalen naar een betere inrichting van dit ecosysteem. Misschien moet er een vorm van centrale coördinatie komen om onderlinge afstemming te stimuleren, of kan een spoorboekje voor vluchtelingen ontwikkeld worden. Maar ook begeleiding van dienstenaanbieders zoals artsen en scholen in hun omgang met andere culturele achtergronden kan al veel verschil maken.”

Op het programma staan presentaties van wereldwijde experts en lokale ervaringsdeskundigen. Ruth Bolton, Professor of Marketing aan de Arizona State University geldt als dé internationale expert op het gebied van transformative services (de vertaling van dienstenonderzoek naar maatschappelijke domeinen zoals gezondheidszorg of vluchtelingenproblematiek). De organisatie van Servsig216 heeft ook de samenwerking gezocht met het COA in Maastricht. Jolanda Gerbecks, casemanager van COA zal een plenaire sessie inleiden over de complexiteit van dienstverlening die vluchtelingen ervaren als ze Europa binnenkomen. Vervolgens wordt vanuit wetenschappelijk perspectief in kaart gebracht welke onderzoekskansen dit biedt.

Een tweede belangrijke vraag is in hoeverree ontwikkelde modellen ook van toepassing zijn op ontwikkelingslanden. Manuel Koser is afgestudeerd aan de UM en nu CEO van Silvertree Capital en mede-oprichter van de online schoenen- en kledingverkoper Zando in Zuid-Afrika. Hij maakt de vertaalslag van de westerse wetenschappelijke modellen naar de Afrikaanse praktijk.

Naast deze twee speciale sessies, wordt er tijdens het congres volop kennis uitgewisseld over nieuwe thema’s zoals digitale service innovatie (denk hierbij aan AirBnB, Facebook, online games), smart services (ook in samenwerking met de smart services campus in Heerlen), big data, klantentrouw, klachtenmanagement en financiële dienstverlening.

Meer informatie? Ga naar de Servigs website