12 apr
13:00

Promotie mw. Linda Romanovska

Promotores: prof.dr. M. Bonte, prof.dr. B. Jansma

Trefwoorden: hersenplasticiteit en leren, dyslexie, letter-spraakklankmapping, longitudinale fMRI, leesontwikkeling

"/aba/ or /ada/, that is the question: Longitudinal investigation of letter-speech sound processing in children with and without developmental dyslexia"

Leren lezen is een belangrijke prestatie in de ontwikkeling van een kind. Toch bereiken kinderen zeer uiteenlopende leesniveaus, waarbij 5-10 % van de kinderen hardnekkige problemen ondervindt als gevolg van ontwikkelingsdyslexie. Dit doctoraatsproject had als doel de neuro-gedragsmatige leerprocessen te begrijpen die aan de basis liggen van deze individuele verschillen.  Het richtte zich op een fundamentele stap in de ontwikkeling van het lezen, de associatie tussen letters en spraakklanken, en onderzocht hoe 8 – 11-jarige kinderen met en zonder dyslexie deze associaties leren maken met behulp van een MRI-scanner en een taak die speciaal voor kinderen is ontworpen. De kinderen voerden deze taak eenmaal per jaar uit over een periode van drie jaar. Deze resultaten tonen aan dat hoe goed een kind leert lezen verband houdt met hun audiovisuele hersenreacties op tekst en spraakgeluiden en dat kinderen met dyslexie minder activatie vertonen in een hersengebied dat gespecialiseerd is in tekstverwerking. Veranderingen in hersenactivatie gedurende de periode van drie jaar weerspiegelden een omschakeling van langzaam en moeizaam naar snel en automatisch lezen.

Klik hier voor de live stream.

Lees ook

  • 04 jun
    13:00

    Promotie Margo Karemaker

    "Never too old to learn: Developing a home fire-safety intervention for older adults using Intervention Mapping"

  • 05 jun
    16:00

    Promotie Yikang Zhang

    "Make-believe: The Role of Memory Distrust in the Memory Validation Process"