12 jan

Promotie Mw. Adriana L. Smit, MSc.

Promotores: Prof.dr. R.J. Stokroos, prof.dr. B.W. Kramer, prof.dr. B. Kremer

“Perinatal factors and hearing outcome”

Trefwoorden: chorioamnionitis, asfyxie, gehoor, MRI, binnenoor

Dit proefschrift beschrijft het onderzoek naar diverse factoren rondom de geboorte die van negatieve invloed zouden kunnen zijn op de gehooruitkomst van kinderen. De relatie wordt onderzocht tussen een infectie in de baarmoeder en het gehoor, in zowel een dierexperimenteel model als in een populatie van te vroeg geboren kinderen. Daarnaast wordt bekeken of het toedienen van anesthesiologische medicijnen rondom de geboorte de schadelijke effecten van zuurstoftekort op het gehoor kan verminderen. Ten slotte is de waarde van hoge veldsterke MRI geëvalueerd om de minuscule structuren van het binnenoor goed te kunnen beoordelen. Dit onderzoek probeert een bijdrage te leveren aan het verder optimaliseren van de zorg rondom geboorte om het gehoor in de toekomst zo goed mogelijk te beschermen.