02 apr

Online Promotie Ricardo Morel Berendson

Promotor: Prof. Dr. Franziska Gassmann

Co-promotores: Dr. Bruno Martorano, Dr. Nyasha Tirivayi,

Trefwoorden: multidimensionele armoede, voedselzekerheid, welzijn, geldoverdrachten, microfinanciering, landbouw, overheidsbeleid, effectbeoordeling

"Beyond money metrics: Essays on Multidimensional Poverty"

Dit proefschrift onderzoekt armoedemeting vanuit een multidimensionaal perspectief, geïnspireerd door de capaciteitenbenadering, en test de relevantie en toepasbaarheid ervan voor het beoordelen van ontwikkelings- en sociale programma's. Om bewijs voor dit argument te leveren, integreert het proefschrift drie impactevaluatiestudies, die elk een unieke multidimensionale methodologie gebruiken. De eerste studie vergelijkt twee multidimensionale armoede-indexen die zijn opgesteld met behulp van de Alkire-Foster methode om de effecten van het nationale voorwaardelijke geldoverdrachtprogramma "Juntos" in Peru te beoordelen. De ene index gebruikte de standaard globale structuur, terwijl de andere was aangepast aan de veranderingstheorie van het programma. De tweede studie past een multidimensionale index toe, ook met behulp van de Alkire-Foster methode, op de resultaten van een veelzijdig programma in Oeganda, dat microfinanciering en landbouwvoorlichtingsdiensten combineert. De derde studie maakt gebruik van een hoogfrequent panelonderzoek om inzicht te krijgen in de seizoensgebonden effecten van microfinanciering en de integratie ervan met landbouwvoorlichtingsdiensten op de indices voor voedselzekerheid en voedseldiversiteit. Het belangrijkste inzicht dat dit empirische werk heeft opgeleverd, is dat het aanpassen van multidimensionale metingen aan programmatische uitkomsten en lokale omstandigheden essentieel is voor nauwkeurige beoordelingen. Deze gevoeligheid werd duidelijk bij het vergelijken van de generieke en de op Juntos afgestemde indices. Het onderzoek benadrukt ook de noodzaak om dieper in te gaan op individuele indicatoren binnen de index voor een volledig begrip van de onderliggende dynamiek over de dimensies heen. Deze oefening was essentieel om te ontdekken dat de veelzijdige aanpak effectiever was dan het afzonderlijk leveren van programma's. Kortom, rekening houden met programmatische en contextuele factoren is de sleutel tot het produceren van bruikbare meetbenaderingen. Bovendien bieden multidimensionale indexen waardevolle inzichten, maar ze hebben hun beperkingen en moeten worden aangevuld met inkomens- en consumptiecijfers.

Klik hier voor de livestream.