UM’s scores in THE en QS-rankings

De Universiteit Maastricht is opgenomen in twee rankings die afgelopen week uitkwamen. In de QS Graduate Employability Rankings 2018 staat de UM in de regionen 171-180 en van de elf beoordeelde Nederlandse universiteiten staat de UM ongeveer op plek 5. De tweede ranking is de Subject Ranking Arts & Humanities van de Times Higher Education. Hierin bereikte de UM een plek tussen 126-150. Het is voor het eerst dat de UM in deze ranking wordt genoemd.

De Employer Reputation is gebaseerd op de antwoorden in de jaarlijkse QS Employer Survey. Tot nu toe verstrekt de UM niet actief gegevens aan deze ranking, wat betekent dat QS verder alleen publieke gegevens heeft geraadpleegd. Als het gaat om het aantal afgestudeerden dat twaalf maanden na afstuderen een parttime of fulltime baan heeft (de Graduate Employment Rate) scoort de UM het beste van de elf Nederlandse gerankte universiteiten. Als het gaat om succesvolle alumni, die voorkomen op allerlei ‘high achievers lists’ staat de UM op plek 3 van de 11 Nederlandse universiteiten, wat overigens ook geldt voor de categorie ‘Employer-student connection’. Meer op de website van QS  .

De THE categoriseert haar rankings naar onderwerp, bijvoorbeeld ‘Business & Economics’, ‘Life Sciences’ en ‘Arts & Humanities’. In de laatste categorie kwam de UM tot nu toe niet voor, dus een vermelding in de regionen 126-150 is een mooie eerste stap. Het onderwijs en onderzoek, bijvoorbeeld in de disciplines geschiedenis, filosofie en kunst wegen het zwaarst en daarnaast wordt ook gekeken naar bijvoorbeeld citaties en internationalisering. Meer op de website van de THE  .