Students going the extra mile

‘Aangenaam, ik ben de mens achter de patiënt’

Tijdens de opleiding van zorgprofessionals, van artsen tot verpleegkundigen, acht uur stilstaan bij de mens achter de patiënt. Dat is het ideaal van Stichting Mens Achter de Patiënt, opgericht door UM-studenten Sjim Romme en Matthijs Bosveld. De huisgenoten en vrienden kregen er in 2016 de UM- Studentenprijs voor en nemen in 2017/2018 een tussenjaar van hun studie, om hun droom (mensgerichte zorg waarin de klacht van patiënten centraal staat door mensgericht medisch onderwijs) dichterbij te brengen. “Worst case scenario is dat het heel erg goed gaat.”

Want Matthijs Bosveld is wel vastberaden zijn studie geneeskunde daarna af te maken. Arts worden is zijn andere droom en hoe doe je dat naast een goed lopende stichting die overal in Nederland pilots, workshops en lezingen aanbiedt om de groeiende animo voor het programma te versterken? “Maar die vraag schuif ik nog maar even voor me uit”, lacht hij. Sjim Romme, die zijn studie gezondheidswetenschappen combineert met een studie economie, laat zijn toekomstplannen even afhangen van het tussenjaar. Een jaar waarin ze gaan proberen hun netwerk optimaal in te zetten om Mens Achter de Patiënt ‘te laten vliegen’.

De impact van ziekte
Zoals de naam al doet vermoeden, heeft het programma als doel de empathie in de zorg te vergroten. De twee studenten verbazen zich over hoe weinig de opleidingen geneeskunde en gezondheidswetenschappen gaan over de impact van een ziekte op mensen. Door studenten in contact te brengen met een (chronische) patiënt en ze een paar uur samen te laten doorbrengen, wordt dat gat enigszins opgevuld. Tot nu toe deden ze twee (goed ontvangen) pilots, schreven ze een handboek voor onderwijsinstellingen die het programma willen implementeren en zijn ze in gesprek met onder meer de Universiteit Maastricht over het opnemen van MAP in het geneeskunde- gezondheidswetenschappencurriculum.

Verplicht programma
Matthijs: “Het zou mooi zijn als onderwijsinstellingen het programma verplicht gaan aanbieden, want op die manier bereiken we alle studenten, ook diegene die het misschien het hardste nodig hebben. We hebben wel al geleerd dat het tempo waarmee wij dat zouden willen realiseren, niet past bij het tempo van grote onderwijsinstellingen zoals een universiteit. We dachten: We gaan hier even iets veranderen in de tijd dat we hier studeren, maar zo snel gaat dat niet. Toch ben ik ervan overtuigd dat het een plek verdient in alle zorgopleidingen.”

‘Twee studenten met een leuk idee’
De eerste stap is daarom een pilot op de UM met honderd studenten en vijftig patiënten, voor zowel studenten geneeskunde als gezondheidswetenschappen. Sjim: “Dat verbaasde me ook wel toen ik het ontdekte: dat de werelden van verschillende zorgopleidingen binnen één onderwijsinstelling elkaar helemaal niet raken tijdens de opleiding. Als die pilot succesvol is, zou een logische stap zijn om het toegankelijk te maken voor alle studenten geneeskunde en gezondheidswetenschappen .”
Het winnen van de Studentenprijs 2016 betekende voor hen een grote erkenning en omdat het College van Bestuur de prijs uitreikt, doet het volgens hen ook veel voor de geloofwaardigheid van het project. Of, zoals Matthijs het verwoordt: “In het begin ben je twee studenten met een leuk idee, maar als je deze prijs wint, wordt er anders naar je gekeken. Binnen de UM gingen bepaalde deuren makkelijker open.”

Geen Ferrari
Omdat Sjim voor zijn studie in Australië zat toen de prijs uitgereikt werd op de Opening Academisch Jaar in 2016, nam Matthijs hem alleen in ontvangst. Van de duizend euro prijzengeld deden ze een kleine bierproeverij in Limburg en de rest is besteed aan het project, van een nieuw logo tot het oprichten van een stichting. Sjim: “We hoeven er geen Ferrari, zelfs überhaupt geen auto van te kunnen rijden, maar het komend jaar moet er wel een klein verdienmodel onder. Zodat de organisatie op den duur wat kan uitbreiden en het initiatief duurzaam wordt.”

Tips voor anderen
Op de vraag of ze nog tips hebben voor andere studenten die met een idee voor een mooi project rondlopen, zegt Sjim meteen: “Geloof en doe! We hebben iedereen die ook maar een klein beetje toegevoegde waarde zou kunnen hebben aangeschreven. Als je dat blijft doen, kom je tot iets. En daarnaast: zoek gelijkgestemden die in de universiteit werken, want die weten op welk moment je bij wie moet aankloppen. Ik onderschatte het belang van een netwerk in het begin enorm.” Matthijs: “Als je een kans ziet, moet je hem grijpen. Als student heb je nog wel enige naïviteit over je heen, waar je gebruik van mag maken. Vind iets wat je leuk vindt, zodat je intrinsiek gemotiveerd blijft.” Sjim: “En doe het niet alleen. Je bent minder sterk als je in je eentje belangrijke gesprekken moet voeren en het is zoveel leuker om je overwinningen samen met iemand te kunnen vieren.”

Bezoek ook hun website

Lees ook

  • Met de dit jaar gestarte bachelor Computer Science versterkt de Universiteit Maastricht zijn positie verder als bèta-universiteit. De belangstelling voor de nieuwe opleiding was boven alle verwachting: zo’n 300 studenten uit alle hoeken van de wereld gingen in september aan de slag. “De...

  • De gezondheidszorg wordt geconfronteerd met beperkte middelen. Zonder slimme innovatie komt de kwaliteit van zorg voor alle patiëntengroepen in gevaar. Jessica Storm, alumna van de masteropleiding Healthcare Policy Innovation and Management, deed onderzoek naar de kosteneffectiviteit van...

  • Waren je examens voor jou echt een fluitje van een cent? Was je goed voorbereid en had je genoeg tijd over? Dan zal het werk van Anique de Bruin je leven niet veranderen. Maar voor alle anderen biedt de hoogleraar Self-regulation in Higher Education nuttige inzichten en hulpmiddelen. Samen met een...

Meer nieuws