Bachelorprogramma’s Fiscaal Recht en European Law School op de eerste plaats in de Elsevier Beste Studies 2017

De bachelorprogramma’s Fiscaal Recht en European Law School staan opnieuw op de eerste plaats in de Elsevier Beste Studies die afgelopen vrijdag werd gepubliceerd. In dit onderzoek presenteert het tijdschrijft Elsevier haar jaarlijkse onderzoek naar de beste opleidingen van Nederland.

FL_elsevier.jpg

Bachelorprogramma’s
Uit het onderzoek van Elsevier blijkt dat de bachelor Fiscaal Recht een echter koploper is. De opleiding scoort met 74% (zeer) tevreden studenten meer dan 10%  hoger dan het landelijk gemiddelde (63%). De studenten van deze opleiding zijn van mening dat vooral het onderwijs, de inrichting van de opleiding en de toetsing bovengemiddeld goed geregeld zijn. Maar liefst 93% van de studenten zou deze opleiding aanraden aan vrienden en familie. De European Law School studenten in Maastricht en Nijmegen zijn over het algemeen tevreden. In Maastricht beoordelen studenten de inrichting van de opleiding (75%) én het onderwijs (63%) echter een stuk beter dan in Nijmegen en daarmee komt de Maastrichtse bachelor op de eerste plaats. De bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid stijgt dit jaar naar een gedeelde derde plek op de ranglijst samen met de Rijksuniversiteit Groningen (van de 10 beoordeelde opleidingen). Met een totaal van 66% scoort deze opleiding significant hoger dan het landelijk gemiddelde dat op 62% ligt. De opleiding wordt bovendien bovengemiddeld goed beoordeeld op de onderdelen onderwijs (63%), inrichting van de opleiding (78%) en toetsing (74%). Vergeleken met Groningen beoordelen studenten de Maastrichtse opleiding beter op de inrichting van het onderwijs en de toetsing. Groningse studenten vinden de faciliteiten aldaar beter.

Masterprogramma’s
Van de masteropleidingen is slechts voor twee van onze opleidingen een landelijke vergelijking gemaakt. De master Nederlands Recht eindigt op een gedeelde tweede plaats met Groningen (van de 4 vergeleken opleidingen) en scoort vooral goed op de onderdelen docenten (72) en inrichting van de opleiding (70). De master Fiscaal Recht behaalt een zesde plaats maar scoort goed op de onderdelen inrichting van de opleiding en de docenten. Maar liefts 85% zou deze opleiding aanraden aan vrienden en familie. Voor onze overige masterprogramma’s is geen landelijke vergelijking met andere opleidingen gemaakt. In het algemeen laat het studentenoordeel ook daar zien dat men tevreden is over de opleidingen. Veel studenten zouden het door hun gevolgde programma aanraden aan vrienden en familie. Bij de master Recht en arbeid is dat zelfs 100%.

International classroom
Maastricht is de meest internationale universiteit van Nederland en biedt haar studenten graag een echte “international classroom”. Het aantal buitenlandse studenten bij veel van onze Engelstalige opleidingen is dan ook hoog. De resultaten van Elsevier Beste Studies laten dat ook zien met een percentage buitenlandse studenten van 79% in de bachelor European Law School. En in de masterprogramma’s Globalisation and Law en European Law School zelfs resp. 84% en 90%.

De uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) eerder dit jaar, waaraan veel studenten hebben deelgenomen, vormen de basis van deze goede uitslag.

Wil je de resultaten van de Elsevier Beste Studies bekijken? Dat kan op de Elsevier website (je moet wel inloggen). De NSE-resultaten vind je op kiesjestudie.