Opening academisch jaar 2017/18

Op maandag 4 september 2017 vierde de Universiteit Maastricht de officiële opening van het academisch jaar 2017/18. Het thema van dit jaar was: ‘Can academics change the world?’ Dr. Alaa Murabit verzorgde de ‘keynote speech’. Ze is een Libisch-Canadese arts, die door de VN is benoemd tot ‘Global Sustainable Development Goals Advocate’ en VN ‘High-Level Commissioner on Health Employment & Economic Growth’.

Tijdens de officiële academische zitting in de middag werden daarnaast drie UM-initiatieven gepresenteerd die impact hebben op een regionaal/nationaal, Europees of wereldwijd niveau. Traditiegetrouw werden ook de UM Studentenprijs en de Edmond Hustinx prijs voor de wetenschap uitgereikt door de rector. Tijdens het ochtendsymposium stond ‘actie-onderzoek’ centraal; een masterstudente en een promovenda wonnen de hoofdprijs voor het beste voorstel.

Video-impressie

Actie-onderzoek wedstrijd

Morning programme prize winners

Tijdens het ochtendsymposium stond ‘actie-onderzoek’ centraal. Zes (vrouwelijke) studenten (drie masters en drie promovendi) presenteerden hun idee voor een project rond academisch ondernemerschap. Aan het eind van de enerverende ochtend met zes verhalen die allemaal, in de woorden van UM voorzitter van het College van Bestuur Martin Paul, ‘compassie voor de doelgroep toonden en daarmee de betrokkenheid van UM-studenten illustreerden’, werden de winnaars bekend gemaakt. Van de masters won Nrupaja Bhide, masterstudente Public Policy & Human Development. Van de promovendi won Marieke Hopman, die werkt aan haar proefschrift ‘Looking at law through children's eyes’.
Lees meer over het ochtendprogramma in het nieuwsbericht.

Keynote speech dr. Alaa Murabit

Bekijk hier de keynote speech van dr. Alaa Murabit tijdens de OAJ-ceremonie.

Tijdens haar lezing sprak ze over wat onderwijs voor haar heeft betekend en dat onderwijs veel verder gaat dan alleen het aanbod van scholen en universiteiten. Ze benadrukte eveneens het belang van academisch onderzoek om empirisch bewijs te leveren voor het onderbouwen van de ‘Sustainable Development Goals’, die uiteindelijk de wereld moeten verbeteren voor iedereen.

Edmond Hustinx prijs voor de wetenschap

Deze prijs onderstreept het belang van wetenschap en het belang van het onderwijs dat de UM-faculteiten verzorgen voor de Zuid-Limburgse samenleving. De prijs ter waarde van 15.000 euro ging dit jaar naar een kandidaat van de Faculty of Psychology and Neuroscience: Dr. Sanne ten Oever.

Omdat ze momenteel voor haar werk in Finland zit, werd de prijs in ontvangst genomen door haar partner Mehrdad Seirafi.

UM Studentenprijs 2017

Dit jaar waren zeven studenten genomineerd voor de UM Studentenprijs, vanwege hun belangrijke maatschappelijke of culturele verdienste. De winnaar is Victoria von Salmuth, een zesdejaars geneeskundestudent.
Tijdens een stage in 2015, in het Shirati ziekenhuis in Tanzania ontmoette ze een jonge vrouw die net een drieling had gekregen en niet genoeg borstvoeding had omdat ze zelf te weinig goede voeding kreeg. Von Salmuth initieerde het Shirati Food Program, dat maandelijks 600 euro naar het ziekenhuis stuurt.

Ode to Joy en meer video

Rechts de interpretatie van Ode to Joy door Aïcha Cherif & Oriental Nights. Of bekijk:

Prof. dr. Martin Pauls openingswoord
  Maikel Beerens over Xilloc