Promotie Mw. Maria Ferreira Sequeda, MSc.

Promotor: prof.dr. A. de Grip
Co-promotor: Dr. A. Künn-Nelen

Trefwoorden: zittenblijven, schooluitval, mismatch vaardigheden functie

“Human Capital Development at School and Work”

Snelle technische veranderingen en globalisering hebben beleidsmakers ertoe aangezet om prioriteit te geven aan de ontwikkeling van vaardigheden van mensen als een belangrijke strategie voor economische en sociale vooruitgang. Dit proefschrift bestudeert de dynamiek van de ontwikkeling van vaardigheden van kinderen (op school) en volwassenen (op het werk), waarbij specifiek gekeken wordt naar zittenblijvers en werknemers in tijdelijke dienst of in een baan waarin hun vaardigheden niet matchen met hun functie. Dit proefschrift beantwoordt drie vragen: 1) Beïnvloedt zittenblijven schooluitval en schoolprestaties zittenblijvers en niet-zittenblijvers? 2) Is informeel leren op het werk verschillend voor tijdelijke en vaste werknemers?, en 3) Wat is de relatie tussen een mismatch van vaardigheden en baan, werkgerelateerd leren en ontwikkeling en waardevermindering van vaardigheden? Dit proefschrift laat zien dat zittenblijven op de middelbare school afnemende voordelen heeft voor de zittenblijvers en schooluitval aanzienlijk verhoogt. De impact van zittenblijven op schooluitval en prestaties ten opzichte van medeleerlingen heffen de directe voordelen op van verhoging van het aantal zittenblijvers. Dit proefschrift toont ook aan dat werknemers met tijdelijke banen meer investeren in informeel leren op het werk dan hun collega's met vaste contracten, en dat werknemers in een baan waarin vaardigheden en functie niet matchen, verschillen in de mate waarin leerinvesteringen daadwerkelijk bijdragen aan de ontwikkeling van hun vaardigheden tijdens hun werkzame leven.