06 feb
UM Star Lecture in Brussel

Mythes en misconcepties rond migratie

Migratie en migranten zijn ‘hot topics’ voor nieuws, media en beleid. De meeste mensen denken dat ze er een goed beeld van hebben en velen hebben sterke meningen. Deze onderwerpen worden echter geplaagd door mythes en misconcepties over wie een migrant is, de effecten van migratie, hoe we het managen, enzovoorts.

Deze lezing van professor Melissa Siegel gaat in op een aantal van de meest voorkomende mythes, misconcepties en realiteiten op het gebied van migratie, inclusief waar beleid vaak fout gaat (lezing in het Engels).

Over de spreker

melissa_siegel

Melissa Siegel is professor of Migration Studies en hoofd van Migration Studies bij de Maastricht Graduate School of Governance en UNU-MERIT. Ze is medebestuurder van het Maastricht Centre voor Citizenship, Migration and Development (MACIMIDE), is momenteel houder van de leerstoel van het UNU Migration Network, is onderzoeker bij COMPAS bij Oxford University, en is lid van de adviesraad van het Migration Policy Centre van het European University Institute. Ze heeft leidinggevende, adviserende en uitvoerende rollen gehad bij projecten van verschillende overheden en internationale organisaties. Haar voornaamste onderzoeksinteresses liggen binnen de oorzaken en consequenties van migratie, met een sterke nadruk op de verbanden tussen migratie en ontwikkeling.

Deze lezing maakt deel uit van een traditionele serie lezingen voor alumni: de UM Star Lectures. De overige 13 lezingen vinden plaats in 13 verschillende steden, in 5 landen, op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. Dit evenement wordt georganiseerd om alumni te bereiken en te inspireren, academische inzichten, ervaringen en herinneringen te delen, en om een verbonden UM Alumni Community te creëren.

Opmerking
Tijdens de UM Star Lecture is een fotograaf en/of sociale mediareporter aanwezig. Als je deelneemt aan dit evenement, geef je toestemming om foto’s en video’s in te zetten voor communicatieve doeleinden (website, sociale media, nieuwsbrief e.d.). Indien je hier niet mee akkoord gaat of vragen hebt, e-mail ons dan.

Meer events