14 mrt
Studium Generale | Collegereeks

Kunst en wetenschap, college 2 'Poëzie en wetenschap'

Binnen deze reeks zijn enkele plekken vrij, u kunt zich inschrijven voor de afzonderlijke colleges.

Het is niet altijd zo geweest, maar vandaag de dag vertegenwoordigen kunstenaar en wetenschapper twee volkomen verschillende werelden: de wereld van de verbeelding aan de ene kant en die van de feitelijkheid aan de andere kant. Beiden onderzoeken de wereld, maar toch willen ze vaak weinig van elkaar weten. Terwijl er juist interessante nieuwe inzichten kunnen ontstaan als kunst en wetenschap elkaar ontmoeten.

Hoe verschillend kijken kunstenaars en wetenschappers naar de wereld? Waar kunnen verbanden worden gelegd? Hoe kan men vanuit de kunstpraktijk iets leren over de wijze van onderzoek in de wetenschap en vice versa? Tijdens deze collegereeks staan wetenschappers én mensen die op het snijvlak van kunst en wetenschap opereren, stil bij deze vragen.

De afzonderlijke colleges

2. Poëzie en wetenschap (Wijnberg/14 mrt)
Nachoem Wijnberg verdedigt de stelling dat poëzie en wetenschap beide manieren zijn om de wereld beter te begrijpen. Zijn eigen carrières als dichter en wetenschapper hebben zich naast elkaar afgespeeld, maar juist in de laatste jaren zijn ze dichter bij elkaar gekomen. In zijn laatste bundel "Van groot belang" staan gedichten die economische, bedrijfskundige, en politieke onderwerpen onderzoeken waar hij ook als hoogleraar over mag nadenken. In zijn lezing zal hij vertellen over zijn eigen ervaringen met beide onderzoeksmethodes en hij zal ook een aantal gedichten voorlezen en bespreken.

3. De kunst van licht (Snik/21 mrt)
Licht is een cruciale factor in vrijwel alle beeldende kunst. Mijn fascinatie gaat vooral uit naar kunst waarin licht ook op een wetenschappelijke manier “belicht” wordt. Ik neem u mee op een associatieve reis door de kunstgeschiedenis en wetenschapshistorie en behandel kunstwerken waarin op een of andere manier een interessant optisch fenomeen centraal staat.

4. De productie van kennis in de artistieke praktijk (Peters/28 mrt)
Sinds het einde van de vorige eeuw heeft onderzoek door kunstenaars een institutionele status gekregen binnen het kunstonderwijs en sommige universiteiten. Kunstvakstudenten op bachelor en masterniveau leren om onderzoek te doen en in de meeste Europese landen kunnen kunstenaars nu promoveren op onderzoek binnen hun eigen praktijk. Deze ontwikkeling heeft veel discussie losgemaakt. In de kunstwereld zien sommigen het gevaar van instrumentalisering van de kunst en een verlies van artistiek autonomie. Binnen de wetenschap worden vraagtekens gezet bij het subjectieve karakter van dit type onderzoek en het ontbreken van wetenschappelijke beoordelingscriteria. Maar wat houdt artistiek onderzoek nu eigenlijk in?

5. Exploring the World of Affordances: op het snijvlak van kunst, architectuur en filosofie (Habets/4 apr)

Meer events