07 feb
UM Star Lecture in Den Haag

Europese Unie of Europese variatie? Over de toekomst van Europese integratie

De EU wordt keer op keer geconfronteerd met complexe beleidsproblemen en crises. Voorbeelden hiervan zijn de financiële crisis, de vluchtelingencrisis, de uitbraak van ziekten als ebola, en de Brexit. Vaak slaagt de EU er niet in tijdig en adequaat op dit soort situaties te reageren en er gaan steeds meer stemmen op voor een meer gedifferentieerde Europese integratie. De Franse president Macron wil naar een Europees model met ‘concentrische cirkels’, of een ‘kern-Europa’. De Nederlandse Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) spreekt in haar meest recente rapport over de noodzaak van ‘Europese variaties’. De toekomst van de Europese integratie lijkt te liggen in een Europa met meerdere snelheden. In deze lezing bespreekt professor Versluis de voors en tegens van deze route naar Europese integratie. Ze laat zien dat voor sommige complexe problemen een oplossing met meerdere snelheden de enige mogelijkheid is, terwijl dit voor andere beleidskwesties waarschijnlijk alleen maar meer problemen zal opleveren.

Over de spreker

Esther Versluis

Prof. dr. Esther Versluis is hoogleraar European Regulatory Governance aan de Universiteit Maastricht. Ze geeft colleges over EU-beleidsvorming, waarvoor ze het handboek ‘Analyzing the European Union policy process’ (Palgrave Macmillan) schreef. Esther heeft een groot aantal artikelen gepubliceerd over de tenuitvoerlegging van EU-wetgeving op lidstaatniveau. Hoe kunnen we een verklaring geven voor en bijdragen aan een beter inzicht in problemen met betrekking tot de nationale invoering van internationaal beleid? Haar tweede hoofdonderzoekslijn is gericht op de manier waarop risico’s in de EU worden gereguleerd. Door haar aandacht te vestigen op belangrijke beleidsterreinen, zoals chemische veiligheid, voedselveiligheid en ggo’s, onderzoekt Esther hoe risico’s op Europees niveau worden gereguleerd met behulp van agentschappen. Haar onderzoek is onder meer gepubliceerd in het Journal of Common Market Studies, het Journal of European Public Policy, en het European Journal of Risk Regulation.

Deze lezing is onderdeel van een lezingenreeks voor alumni: de UM Star Lectures. Gelijktijdig vinden er nog 13 lezingen plaats in 13 steden en 5 landen. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd om de contacten met onze afgestudeerden aan te halen, te inspireren, wetenschappelijke inzichten te delen en ervaringen en herinneringen op te halen. Daarnaast willen we hiermee bijdragen aan een levendige alumni gemeenschap.

Meer events