"Het Duitse online koopgedrag vraagt om gedegenheid, betrouwbaarheid."

Made in Maastricht: Haike Spek

"Ik pik je op in Amsterdam-Zuid."  Ik zag het al helemaal voor me; mannen strak in het pak, luxe kantoorpand en strakke agenda's. Niets is minder waar. Haike neemt me mee naar B-building, een ruw, industrieel aangekleed kantorenpand waar niemand achter zijn bureau lijkt te werken. Een bonte verzameling mensen heeft zich verzameld in de gemeenschappelijke ruimte van dit hart van de Amsterdamse startup scene.

Het begon met Carte Blanche
Nog voor we ook maar een plaatsje hebben kunnen uitkiezen, zijn we al druk in gesprek. Over de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering die dit weekend gepland staat op de skipistes van Ischgl. Privé en werk vloeien gemakkelijk in elkaar over; als ondernemer zijn er geen officiële werktijden en Haike is in ‘business met ‘ vriend en oud-studiegenoot Ruurd van der Weide. Samen stortten zij zich back in the days in Maastricht al in het ondernemende avontuur met hun bedrijf Carte Blanche en verhuurden ze Black Jack tafels voor studentenfeesten. Daarnaast stonden ze aan de wieg van de UM merchandise; hoodies, t-shirts, mokken. In een tijd dat steeds meer buitenlandse studenten naar Maastricht togen, bleek dit een gouden greep.

"Van het ene project kwam het andere, ook toen we al lang ons diploma op zak hadden", aldus Haike. De vrienden bleven zowel op persoonlijk als zakelijk vlak contact houden. Ruurd emigreerde naar Berlijn en zette vanuit Duitsland zijn expertise in om Nederlandse bedrijven succesvol de Duitse online markt te laten betreden. Haike kwam kort daarna aan boord om vanuit Amsterdam het accountmanagement voor zijn rekening te nemen. Samen bestieren ze nu Fingerstpitzengefuhl. Op mijn vraag of je vriendschap en zaken niet beter van elkaar gescheiden kunt houden, antwoordt Haike simpelweg dat hij niet anders gewend is. Het is ook je eigen verantwoordelijkheid de balans te houden en als ie even dreigt door te slaan naar een kant, prioriteit te geven aan de vriendschap.

Duitse zaken
"De meeste bedrijven adviseer ik niet richting Duitsland te gaan". Dan schiet je toch in je eigen voet? Vraag ik mezelf hardop af. "Nou eigenlijk niet, ik adviseer deze betrekkelijk kleine spelers zich eerst te concentreren op de Nederlandse markt. Het Duitse online koopgedrag vraagt om gedegenheid, betrouwbaarheid. De Duitse consument hangt sterk aan keurmerken en standaarden, zoals die van Amazon en daar zijn lang niet alle bedrijven tegen opgewassen. Omdat we veelal op commissiebasis werken doen we altijd grondig onderzoek en stellen een strategie op voor een langdurige samenwerking. Daarom richten we ons graag op de echte kanshebbers."

 

Het bedrijf heeft een Nederlands management en voornamelijk Duitse werknemers. “Dat kan nog wel eens wrijving opleveren. We zijn dan wel ‘buren’, maar er blijven essentiële verschillen. Zoals de hang naar hiërarchische structuren versus een platte organisatie, de theorie versus de creativiteit en precisie versus de nonchalance. Het buiten de lijntjes kleuren is iets van de Hollanders.” Dat merkte Haike al in zijn studietijd. De Duitse studenten waren altijd keurig voorbereid en de Nederlandse student liet het allemaal maar over zich heen komen. Zijn collega's zijn hier eigenlijk een perfecte mix van.

Southern Open
Haike koos overigens niet heel bewust voor Maastricht. Als Brabander leek Maastricht hem wel een charmante plek en paste het misschien het beste qua cultuur. De weg van de minste weerstand, zeg maar. Hij woonde in de Lenculenstraat, op steenworp afstand van de faculteit en misschien wel de meest idyllische straat in Maastricht met de kinderkopjes en de oude panden. Uiteindelijk bleek het PGO bijzonder goed bij zijn manier van leren te passen. De discussies in de tutorials wekten zijn nieuwsgierigheid en maakten dat hij meer van de theorie wilde weten. “Er is niet één standaard oplossing, je werkt er naartoe en dan komt de theorie pas”. Toen hij zijn lening volledig had terugbetaald, besloot hij datzelfde bedrag jaarlijks vrij te maken voor het Universiteitsfonds Limburg, de stichting die onderzoek en onderwijs steunt aan de UM. Haike: “Dat doe je toch voor je cluppie?”

Zo heel af en toe komt hij nog eens terug in Maastricht. Zoals ter ere van zijn eigen golfclub ‘de Southern Open’, een samenraapsel van oud-studiegenoten en vrienden die hen vaak bezochten in Maastricht. Hij belooft zijn volgende trip down memory lane te combineren met een bezoek aan de universiteit.

Haike Spek rondde in 1999 zijn studie Bedrijfskunde af aan de Universiteit Maastricht. Sinds 2011 startte hij Fingerspitzengefühl op met een oud studiegenoot. Zij adviseren Nederlandse bedrijven die de Duitse online markt willen betreden.

Door Charlotte Groven, februari 2017