Data Science Institute UM neemt deel aan landelijk consortium

Het Maastricht University Institute of Data Science (IDS) is deelnemer aan ODISSEI (de Open Data Infrastructure for Social Science and Economic Innovations), dat €9 miljoen heeft ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) om in de komende vijf jaar de ontwikkeling van computationele sociale wetenschappen in Nederland te versnellen.

IDS zal het onderzoek leiden naar het toepassen van privacy behoudende gedistribueerde computing, die veel wordt gebruikt in gezondheidsonderzoek, op de sociale wetenschappen. Zo kunnen educatieve gegevens die sterk gefedereerd zijn en veilig zijn opgeslagen in honderden afzonderlijke scholen, worden geanalyseerd zonder dat de gegevens hoeven te worden verzameld en gecentraliseerd. Hierdoor kunnen individuen anoniem blijven, kunnen instellingen hun verplichtingen ten aanzien van verantwoord datagebruik nakomen en kunnen onderzoekers de maatschappelijke waarde in de data ontsluiten. IDS zal uitgebreide prototypes en testen uitvoeren om ervoor te zorgen dat het delen van gegevens veilig en beveiligd kan plaatsvinden.

"We zijn verheugd om deel uit te maken van het ODISSEI consortium om sociaal-wetenschappelijk onderzoek te bevorderen," stelt professor Michel Dumontier. "Onze bijdrage zal gericht zijn op het ontwikkelen van nieuwe methoden en infrastructuur om voorspellende modellen op te bouwen van meerdere sites op een veilige en betrouwbare manier. Onze werkzaamheden zullen direct voortbouwen op onze door de Nationale Onderzoeksagenda (NWO/NWA) gefinancierde samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en De Maastricht Studie (DMS), waarin we factoren hebben onderzocht die hebben bijgedragen aan de determinanten van diabetes type II door een combinatie van nieuwe technologieën en bestuursmodellen. Samen met onze nieuwe medewerkers kijken we ernaar uit om de aard en evolutie van de Nederlandse samenleving beter te begrijpen."