Kom op zeg, je verdient leuk, waarom hangt er niet iets fatsoenlijks aan de muur?

Kom op zeg, je verdient leuk, waarom hangt er niet iets fatsoenlijks aan de muur? Sabrina Bos behaalde in 2011 haar bachelor International Business. In 2012 vond ze een gat in de markt en richtte haar eigen bedrijf op. AccessART een online platform voor het kopen van betaalbare kunst van hedendaagse kunstenaars, was geboren.

Lekker ver weg, dat wilde Sabrina Bos (28 jaar) het liefst na haar middelbare school in Den Haag. Natuurlijk, het PGO systeem en de prachtige stad droegen ook bij aan haar keuze en daarom koos zij voor Maastricht nadat ze een jaar afwisselend in Australië, Spanje en Frankrijk aan haar talenkennis werkte.

Tijdens haar studie was ze een jaar actief als bestuurslid voor de Sportraad MUSST (Maastricht University Students Sports Trust is een overkoepelende organisatie voor meer dan 25 studenten sportverenigingen) en speelde actief handbal. Wat heeft dat jaar bestuurswerk je geleerd? Ze klinkt bedachtzaam: “Je leert wat het is om verplichtingen te hebben. Dat ben je als student niet gewend. Je moet kunnen samenwerken in een klein team en je ziet elkaar elke dag. Ik heb er heel veel van geleerd.” Met de leden van de sportverenigingen ging ze op stap. “De Dikke Dragonder, de Ma van Sloun en als je echt niet naar huis wilde, gingen we naar de Allah en de Feestfabriek.”

In het kader van haar opleiding gaat ze een half jaar naar het buitenland. Ze wilde graag naar Zuid Amerika, het werd Peru. “Een prachtig land met zee, bergen en jungle. Ik ben zeker de helft van de weekenden op pad geweest. Was dat niet gevaarlijk? “Ik ben nogal vooruitkijkend van aard”, zegt ze. “Ik boekte altijd mijn hostels vooraf, reisde overdag en een voordeel: ik spreek de taal goed.“

Na het afronden van haar masteropleiding in Rotterdam, en met twee aanbiedingen voor een baan op zak, kan ze meteen aan de slag. Tijdens haar werk als functioneel consultant bij Accenture gaat ze op bezoek bij collega’s die in hun nieuw gekochte huizen kijken naar een lege muur of erger, naar die oude Ikea poster. ”Kom op zeg, je verdient leuk, waarom hangt er niet iets fatsoenlijks aan de muur?” Ze merkte dat mensen kunst of te duur vonden of dat het als ’moeilijk’ werd beschouwd. Sabrina zocht contact met kunstenaars. De kunstenaars op hun beurt lieten weten dat online kunst niet verkoopt of dat niemand hun werk begrijpt terwijl ze wel betaalbare en mooie werken maken.

Gek genoeg vonden deze twee partijen elkaar niet en startte zij met de bouw van een website. Haar bedrijf, accessART, een online platform voor het kopen van betaalbare kunst van hedendaagse kunstenaars, was geboren. Na een voorzichtige start zocht ze uitbreiding en aanvulling van het team. Samen met Ralf de Ruijter vormt zij de basis van deze Amsterdamse start-up. Inmiddels hebben ze 1950 werken van 265 kunstenaars online.

Waarom kies je een bepaalde kunstenaar? “In het begin was ik misschien niet kritisch genoeg, maar gaandeweg hebben we de keuze gemaakt voor de betere kunstenaars. We hebben er – informeel – curatoren bij betrokken die ons inzicht gaven in wat goede kunst is. Maar, uiteindelijk bepalen wij. Het gaat er om dat mensen het graag aan de muur willen hebben. Wij beoordelen de kunstwerken een voor een.”

Hoe verder? “Wij merkten dat potentiële kopers niet begrijpen hoe de prijs van een kunstwerk tot stand komt. Waarom moet iets 800 of 2800 euro kosten? En, kunstenaars vinden het moeilijk om een prijs te hangen aan hun kunstwerk, ze worden daar niet of slecht in begeleid. We komen vaak bij kunstenaars in de studio die meer dan 50 werken hebben staan, soms wel 300! Je vraagt je dan af waarom iemand niet een beetje in prijs zakt om meer te verkopen. Dit idee is dan ook hoe wij verder gaan met het platform. De "crowd" gaat door gerealiseerde aankopen de kunstenaar helpen zijn optimale marktprijs van kunstwerk te bepalen. Op deze manier gaan de kunstenaars ook veel meer verkopen. Een compleet nieuw concept in de kunstmarkt!”

Haar droom? “Ik wil mensen de mogelijkheid bieden om vanuit de hele wereld kunst te kunnen kopen van kunstenaars overal ter wereld. Onlangs zijn twee werken uit Brazilië verkocht naar een Nederlandse koper, een werk van een Ugandese kunstenaar naar een Nederlandse koper en werk van een Nederlandse kunstenaar naar de Verenigde Staten. Daar doe ik het voor”.

Haar ambitie? “Over anderhalf jaar wil ik marktleider zijn in Nederland en binnen 3 jaar zijn we nummer 1 in West Europa.”