UM integreert duurzaamheid in basiscurricula met duurzaamheidsbeurs voor onderwijs

Sustainable UM 2030 is blij om te melden dat drie projecten zijn gehonoreerd met een duurzaamheidsbeurs voor onderwijs. Deze beurs draagt eraan bij om duurzame ontwikkeling verder te integreren in de verschillende curricula van UM. Dankzij deze beurs krijgen docenten extra tijd om verschillende modulen te (her)ontwikkelen om het onderwerp duurzaamheid en/of competenties voor duurzame ontwikkeling in vakken te integreren.

Na een eerste oproep om in te schrijven, zagen verschillende docenten de noodzaak om verschillende vakken aan te passen en namen het initiatief om een voorstel in te dienen. Uiteindelijk zijn drie voorstellen gehonoreerd. Matthias Wibral, Associate Professor bij de Faculteit van SBE, heeft de beurs ontvangen om het vak Economics and Business (EBC1009) aan te passen. Zijn motivatie: “Als ons doel is om duurzaamheid te integreren in het DNA van de hele organisatie, dan is het belangrijk om het idee in de grote verplichte vakken aan het begin van het curriculum te introduceren. Mijn motivatie voor dit project is om studenten ervan bewust te maken dat duurzaamheid een keuze is, direct bij de start van hun studie.”

Bij de faculteit van FHML namen ze de eerste stap om Planetaire Gezondheid (Planetary Health) te integreren in het Master programma Medicine. Het doel hiervan is om duurzaamheidsgerelateerde content in het bestaande (en nieuwe) programma te integreren. Zo ligt de integratie van dit educatieve materiaal direct in lijn met de recentelijk gereviseerde Raamplan Artsopleiding2, de blauwdruk van medische curricula in Nederland. Vooral de competentie “Maatschappelijk Handelen” heeft veel verbindingsmogelijkheden met Planetaire Gezondheid. Het team dat aan dit project werkt, bestaat uit Myrthe Eussen, Egid van Bree, Ben Janssen en Maud Huynen.

De derde beurs is toegekend aan de faculteit FSE. Raimond Ravelli wil graag het vak NanoBiology (PRA2017) van het Maastricht Science Programme aanpassen. In het volgende academische jaar zal dit vak zich focussen op de Sustainable Development Goal die te maken heeft met groene energie. Tijdens het vak zullen gastcolleges gegeven worden en zullen de studenten werken aan animatiefilmpjes over het Sustainable Development Goal thema. Studenten kunnen de vakinhoud inzetten bij de actuele internationale wetenschap (bijv. hoe kunnen we groene energie maken met cellen en proteïnes?)

De komende tijd zullen de projectleden erg hard werken om alle onderwerpen die gerelateerd zijn aan duurzame ontwikkeling te integreren in het onderwijs, zodat studenten de competenties die direct gelinkt zijn aan duurzaamheid zullen ontwikkelen. Ceren Pekdemir, Coördinator Sustainable Education: “Deze beurs is een effectieve manier om docenten die de ambitie en het inzicht hebben, een duwtje in de rug te geven. Ze krijgen de kans om tijd hiervoor vrij te maken, zodat ze hun ideeën tot bloei kunnen laten komen en grote aantallen studenten kunnen bereiken.” Sustainable UM 2030 moedigt collega’s van harte aan om op zoek te gaan naar manieren om duurzaamheid te integreren in het curriculum. In het nieuwe academische jaar kan er namelijk weer opnieuw ingeschreven worden voor deze duurzaamheidsbeurs voor onderwijs.

Bezoek de webpagina Duurzaam Onderwijs voor een overzicht van vakken en programma's die het onderwerp duurzame ontwikkeling aanbieden. 

Lees ook

  • Wat betekent het om te wonen, werken, ondernemen en leven in een stad en regio met een internationale universiteit. Wat merk je ervan en wat heb je er eigenlijk aan? We vroegen het aan Marcell Ignéczi. Hij kwam naar Zuid-Limburg om te studeren aan het Department for Knowledge Engineering van de...

  • Als patiënt in een ziekenhuis zie je dagelijks veel verschillende gezichten aan je bed: een verpleegkundige die je bloeddruk meet, een arts of verpleegkundig specialist die jou informeert over het zorgplan en een voedingsdeskundige die jou voorziet van het juiste eten en drinken. Hoewel al deze...

  • Het Children’s Rights Research team werkte aan een rapport dat laat zien hoe de Verenigde Naties de rechten van deze groep kinderen kan opnemen in haar monitoring- en rapportagecycli.