D&I Grant winnend project

Bloody Serious | Menstruatie-armoede aanpakken

Update april 2024:

Na een succesvol pilotjaar van Bloody Serious heeft het College van Bestuur van de UM besloten dit werk voort te zetten door structureel gratis menstruatieproducten aan te bieden aan studenten, medewerkers en bezoekers. Op de meeste UM-locaties zijn menstruatieproducten verkrijgbaar.

Facility Services en het Rapid Response Team nemen de logistiek en de distributie van de producten op zich.

De kastjes en stickers zijn vernieuwd en aan de buitenzijde van betreffende toiletruimte is door het roze logo zichtbaar dat in die ruimte een kastje aanwezig is.

De kastjes worden op dinsdag bijgevuld. Tref je toch een leeg kastje aan? Stuur dan een berichtje met vermelding van de locatie naar servicepoint-fs@maastrichtuniversity.nl.

Achtergrond: Menstruatieproducten beschikbaar bij UM

Ons initiatief is geïnspireerd op een nieuwe wetgeving in Schotland en een vergelijkbare ontwikkeling in Nieuw-Zeeland: het aanpakken van menstruatie-armoede. Onze pilot-study voorziet studenten en medewerkers van Universiteit Maastricht van gratis menstruatieproducten. Het doel van ons project is tweevoudig: het draagt bij aan een inclusieve omgeving op UM en daarnaast willen wij met dit project het onderwerp 'menstruatie' bespreekbaar maken en mensen ondersteunen die geen menstruatieproducten kunnen betalen. Menstruatieproducten zijn een basisvoorziening en een noodzaak, daarom vinden wij dat het nodig is om deze gratis beschikbaar te maken bij de UM.

Door de D&I grant kunnen wij een eenjarige pilot-study uitvoeren. Dit betekent dat wij gratis menstruatieproducten beschikbaar stellen in geselecteerde toiletten op verschillende UM locaties. Een groot probleem is dat rondom menstruatie nog altijd een taboesfeer hangt. Menstruatie wordt gezien als schaamtevol, vies en aversief. Ons initiatief doorbreekt de stilte rondom dit taboe door het organiseren van een educatieve campagne over menstruatie en de stigma's eromheen. Wij gaan dit bijvoorbeeld doen door workshops en discussiegroepen te organiseren. De voorziening van gratis menstruatieproducten zal zorgvuldig gemonitord worden en het doel is om uiteindelijk overal gratis menstruatieproducten beschikbaar te maken binnen UM.

Wij vertegenwoordigen de studenten organisatie Feminists of Maastricht. In samenwerking met medewerkers Julia en Pieter en UM facilitair manager Roy, kijken wij uit naar de taak die voor ons ligt en zijn wij ervan overtuigd dat gratis menstruatieproducten op UM een stap dichterbij een inclusievere universiteit is.

Nem contact op met het Bloody serious team per email

Het Bloody team (2021)

Team pictures Free menstrual products