MCICM Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music
Klassieke muziekinstellingen staan voor uitdagingen. De gemiddelde leeftijd van het concertpubliek is hoog, jongeren kiezen in het hybride muzikale landschap voor andere muziek en overheidssubsidies lopen terug. De noodzaak om de klassieke muziekpraktijk te vernieuwen wordt breed erkend. De Universiteit Maastricht (UM), philharmonie zuidnederland en Zuyd Hogeschool (Zuyd) willen deze vernieuwing ondersteunen met de oprichting van het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM). Het centrum doet onderzoek naar veranderende klassieke muziekpraktijken in hun maatschappelijke contexten en wil daarnaast actief mede vorm te geven aan de klassieke muziekpraktijk van morgen. Om dit te kunnen doen, combineert het MCICM academisch onderzoek naar innovatie van uitvoeringspraktijken met praktijkgericht artistiek onderzoek dat de klassieke muziekpraktijk en het muziekonderwijs op een artistiek relevante manier wil vernieuwen.
Fast facts
- interdisciplinair centrum voor onderzoek naar en vormgeving van klassieke muziekpraktijken
- structurele samenwerking tussen Universiteit Maastricht, philharmonie zuidnederland en Zuyd Hogeschool
- geleid door Peter Peters
Tijdens de financieringscyclus 2018-2022 concentreerde het centrum zich op drie onderzoekslijnen: het orkestreren van de maatschappelijke relevantie, het moderniseren van culturele participatie en het behouden en bewerken van klinkend erfgoed. Enkele van de projecten zijn onder meer:
- Artful Participation
- Corona Conversations 2020
- Online Symposium 2021 ‘Towards 2040: Creating Classical Music Futures’
- Online Symposium 2022 ‘Borderlands: Classical Music and Society’
- Listen Closely: Innovating Participation in Symphonic Music
- Archives of Change: An Art Conservation Studies Approach to Innovating Classical Music
- Edited collection ‘Classical Music Futures: Practices of Innovation
Tijdens de financieringscyclus 2022-2026 richt het centrum zich op drie onderzoekslijnen: digitale technologieën in de klassieke muziek, het streekorkest en het innoverend hoger muziekonderwijs. Enkele van de projecten zijn onder meer:
- Digitaliteit in de klassieke muziekpraktijk in samenwerking met studenten van Conservatorium Maastricht en muzikanten uit Philzuid.
- De vierde versie van The People’s Salon gebaseerd op het gelijknamige experiment in Artful Participation.
- Nauwe samenwerking met Conservatorium Maastricht terwijl het zijn curriculum vernieuwt, waardoor het opener en innovatiever wordt voor de toekomstige musicus.
Voor meer informatie kunt u terecht bij Projekten.
Onderzoekslijnen 2018-2022:
- Orkestreren van maatschappelijke relevantie
- Moderniseren van cultuurparticipatie
- Behouden en bewerken van klinkend erfgoed
Onderzoekslijnen 2022-2026:
- Digitale technologiën in klassieke muziek
- Het regionale orkest
- Innovatie van het hoger muziekonderwijs
News
-
Op 3 en 4 april 2024 presenteerde Philzuid het concert ‘Philstories’ in Opus 9 in de Mariaberg wijk. Samen met Prof.dr. Peter Peters en dr. Veerle Spronck, muzikanten en medewerkers van Philzuid zochten contact met bewoners en buurtorganisaties in Mariaberg. Tijdens diners, vergaderingen en fietsen...
-
MCICM en het Sheffield Performer & Audience Research Centre (SPARC) hebben een netwerk dat tot doel heeft te begrijpen hoe klassieke muziek deel uitmaakt van de kunstscene in verschillende steden in Groot-Brittannië en Europa.
-
Het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM) heeft een samengestelde collectie gepubliceerd met de titel ‘Classical Music Futures: Practices of Innovation.’
-
Op 4 juli 2023 verdedigde Denise Petzold met succes haar promotieonderzoek in Maastricht.
-
Hoe kan je het orkest heruivinden? Het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM) en philharmonie zuidnederland zijn de samenwerking aangegaan om tot een nieuw publiek te spreken.
-
Op 6 juni 2022 verdedigde Veerle Spronck met succes haar doctoraat aan de Aula van de Universiteit Maastricht. Het onderzoek van Spronck was onderdeel van het door NWO/SIA gefinancierde project ‘Artful Participation’ 2017-2021, een samenwerking tussen de Universiteit Maastricht, het Lectoraat...
-
Volgende week promoveert Veerle Spronck met haar onderzoek over publieksparticipatie in klassieke muziek. Veerle onderzocht experimentele concerten van o.a. philharmonie zuidnederland en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ze vond uit dat er fundamentele vragen gesteld worden in zulke projecten...
-
Het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music werkt momenteel aan de komende publicatie ‘Futuring Classical Music’, gebaseerd op het symposiumthema 2021.
-
Op 20 oktober 2021 hield MCICM een disseminatie-event waar onderzoekers van het Artful Participation-project een deel van hun onderzoek presenteerden.
-
Bij een normaal klassiek concert zijn de rollen helder verdeeld. Musici spelen onder leiding van de dirigent op het podium van het concertgebouw, terwijl het het publiek in de zaal aandachtig luistert, bij voorkeur zonder hoesten en applaudiseren op het verkeerde moment.
-
Presentatie Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM) op 19 april.