04 jun
UnliMited Netwerk

Lezing: antidiscriminatiewetgeving voor mensen met een functiebeperking en werkgelegenheid

Als je een functiebeperking hebt of chronisch ziek bent, kan het een hele uitdaging zijn om je weg te vinden op het werk en de eisen die dat aan je stelt. Daarom voorziet de Nederlandse wetgeving in verschillende (praktische en/of financiële) maatregelen om je te ondersteunen bij het uitvoeren van je werk en biedt het personen met een functiebeperking bescherming tegen discriminatie op de werkplek.

Introductie over de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Engels gesproken)

In deze lezing richt mr. dr. Alexander Hoogenboom zich op dat laatste en geeft een toegankelijke inleiding op de Wet gelijke behandeling van personen met een functiebeperking of chronische ziekte. De wet verstaat onder functiebeperking en chronische ziekte onder andere ADHD, Autisme (Autisme spectrum stoornis), dyslexie, dyscalculie en dyspraxie.

Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:

• de basisopzet van de Wet
  • de rechten en beginselen daarin
  • hun toepassing, en
  • waar je meer informatie kunt vinden;

Programma - dinsdag 4 juni 2024

Het UnliMited Netwerk nodigt medewerkers en studenten met een (on)zichtbare functiebeperking, chronische ziekte of neurodivergentie van harte uit voor deze lezing. Ook andere geïnteresseerde medewerkers zijn welkom. We vragen de aanwezigen nooit hun persoonlijke situatie bekend te maken.

• 13:00-13:15 - Check-in
  • 13:15-14:00 - Lezing
  • 14:00-14:25 - Vragen & antwoorden
  • 14:25-14:30 - Afsluiting

Hoewel de lezing in het Engels is, kunnen vragen ook in het Nederlands gesteld en beantwoord worden. Als je de lezing niet persoonlijk kunt bijwonen, kun je deze volgen via Zoom.

Registratie en toegankelijkheid

Meld je aan voor deze lezing door het registratieformulier in te vullen. Op dit formulier kun je ook je eventuele toegankelijkheidswensen aangeven. Bekijk de toegankelijkheid van de gebouwen van de rechtenfaculteit.

Alexander Hoogenboom

mr. dr. Alexander Hoogenboom (MSc.) is rechter in opleiding bij de Centrale Raad van Beroep. Eerder werkte hij als algemeen juridisch adviseur bij het Nederlands Instituut voor de Rechten van de Mens, als juridisch beleidsmedewerker bij de Nederlandse Zorgautoriteit en als onderzoeker en docent aan de Universiteit Maastricht.