Tanspenning voor Albert Scherpbier

Bij zijn afscheid als decaan van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) van de Universiteit Maastricht (UM) en als vicevoorzitter van de Raad van Bestuur van het Maastricht UMC+ kreeg prof. dr. Albert Scherpbier vrijdag de hoogste UM-onderscheiding toegekend, de Dr. J.G.H. Tanspenning. Bovendien is hij onderscheiden met de Maastricht UMC+ Award. Scherpbier ontving de penningen uit handen van de voorzitter van het College van Bestuur (Tanspenning) en de voorzitter van de Raad van Bestuur van het Maastricht UMC+ (Award).

Carrière in het kort

Albert Scherpbier studeerde filosofie en geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en is sinds 1991 verbonden aan de Universiteit Maastricht. Hij begon zijn Maastrichtse loopbaan als hoofd van het Skills Lab van de faculteit Geneeskunde. In deze periode startte hij ook met wetenschappelijk onderzoek naar de kwaliteit van het vaardigheidsonderwijs tijdens de geneeskundeopleiding. Hij promoveerde vervolgens aan de UM op een proefschrift getiteld ‘Quality of skills training assessed’. Na de fusie van de Faculteit Geneeskunde en de Faculteit Gezondheidswetenschappen werd Scherpbier benoemd tot wetenschappelijk directeur van het nieuwe Onderwijsinstituut aan de FHML. In 2008 werd hij gevraagd om prodecaan onderwijs van deze faculteit te worden. Sinds 2011 vervult hij, als opvolger van prof. dr. Martin Paul, naast de functie van decaan van FHML ook de positie van vicevoorzitter van het Maastricht UMC+.

Medisch onderwijs

Gedurende zijn indrukwekkende carrière in Maastricht heeft Scherpbier zich buitengewoon ingespannen voor de kwaliteitsverbetering van het onderwijs binnen FHML. Daarmee heeft hij niet alleen een bijzondere bijdrage geleverd aan de kwaliteit van universitair docenten en toekomstige gezondheidswerkers, maar zeker ook aan de reputatie van de Maastrichtse geneeskundefaculteit als een van de meest innovatieve ter wereld. Zijn naam is wijd en zijd bekend op het gebied van medisch onderwijs, onder meer door de zogenoemde Scherpbier-rapporten die zich richten op kwaliteitsverbetering van medische vervolgopleidingen. Scherpbier publiceerde meer dan 500 wetenschappelijke artikelen en boeken als auteur of coauteur, was (co)promotor van meer dan 50 promovendi uit binnen- en buitenland. Hij is ook nog altijd nauw betrokken bij verschillende nationale en internationale verenigingen en commissies op het gebied van medisch onderwijs. Bovendien is hij in veel landen een veelgevraagd adviseur. “De toekenning van de Tanspenning aan prof. dr. Scherpbier is een terechte waardering voor een Maastrichts boegbeeld op het gebied van evidence-based onderwijs en onderzoek dat gericht is op de modernisering van het medisch curriculum en de artsenopleiding”, aldus Martin Paul.

Health Campus

In zijn periode als decaan van FHML en vicevoorzitter van het Maastricht UMC+ is Albert Scherpbier een van de drijvende krachten geweest achter de stormachtige ontwikkeling van de Brightlands Maastricht Health Campus. Zo heeft hij sinds 2016 als CEO de leiding over het prestigieuze scanner lab SCANNEXUS, dat met drie ultra high field MRI-scanners van 3.0, 7.0 en 9.4 Tesla het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van MRI-diagnostiek en neuro imaging aan UM en Maastricht UMC+ op het allerhoogste niveau faciliteert. Bovendien is hij bestuursvoorzitter van het Chemelot Institute for Science & Technology (InSciTe), een publiek-private samenwerking tussen UM, Maastricht UMC+, Provincie Limburg, DSM en TU/e.

Gezonde Regio

Als vicevoorzitter van de Raad van Bestuur van het Maastricht UMC+ was Scherpbier ook een van de kartrekkers van het plan 'Onderzoek en Innovatie met en voor de gezonde regio' van de NFU (Nederlandse Federatie Universitair Medische Centra). Daarmee geven de umc’s zichzelf de opdracht een verbindende rol te spelen in het oplossen van gezondheidsvraagstukken dichtbij huis, door wetenschappelijk onderzoek en innovatie ook regionaal in te zetten (“Think global, act local”). Samen met partners worden per regio kennis- en innovatieagenda’s opgesteld. Vragen en behoeften van patiënten en burgers zijn hierbij leidend.

tanspenning
Martin Paul en Albert Scherpbier

• Ter ere van de uitreiking van de VNVA Els Borstprijs voor haar oeuvre, organiseert prof. dr. Marlies Bongers op 1 oktober het symposium “menstruatie in ROOD op de agenda”.

• 1 tot 3% van de vrouwen die zwanger wil worden krijgt te maken met herhaalde miskramen. Voor meer dan 50% van deze vrouwen wordt er tot nu toe geen oorzaak gevonden. Nieuw onderzoek aan de UM en het MUMC+ laat zien dat wellicht Natural Killer cellen van het immuunsysteem betrokken zijn. Die hebben...

• De Europese commissie heeft 23 miljoen euro toegekend voor het opzetten van een nieuw platform voor drug repurposing: het toepassen van reeds bestaande geneesmiddelen bij andere ziekten dan waarvoor ze ooit ontwikkeld zijn. Startsein is een congres in Maastricht op 2 september.