Onderzoek naar landelijke uitrol Gezonde Basisschool van de Toekomst

De gezonde basisschool heeft de toekomst. Dat blijkt wel uit de keuze van de gemeenten Brunssum, Heerlen, Sittard-Geleen en Maastricht om een Gezonde Basisschool van de Toekomst op te gaan starten. En de gemeenten waar het project al bezig is, Kerkrade en Landgraaf, zijn zó tevreden over de resultaten dat ze graag zien dat het project wordt voortgezet en waar mogelijk verder uitgerold. De initiatiefnemers van het project, onder wie de Universiteit Maastricht (UM) en de Provincie Limburg, vinden dat de Gezonde Basisschool van de Toekomst landelijk navolging verdient, gezien de positieve impact op kinderen, ouders en scholen. Die oproep vond maandag gehoor bij de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Paul Blokhuis, die een bezoekje bracht aan zo’n basisschool. De UM gaat op verzoek van de staatssecretaris nu een haalbaarheidsonderzoek doen naar landelijke uitrol van het project.

Staatssecretaris Blokhuis at deze week mee tijdens een dagelijkse gezonde lunch bij basisschool Wereldwijs in Landgraaf. Daar ontmoette hij kinderen die tot voor kort vrijwel nooit groenten of fruit aten, maar nu hun tanden gerust in een boterham met tomaat zetten. Basisschool Wereldwijs is een van de vier Limburgse scholen die meedoet aan het project. Ook in Noord-Limburg is interesse en starten binnenkort basisscholen in de gemeenten Venlo en Peel en Maas met het project. “Het draagvlak bij ouders, leerkrachten en kinderen is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Van enigszins sceptisch tot enthousiast op dit moment.  Ouders willen graag door met de Gezonde Basisschool en zijn ook bereid daar financieel aan bij te dragen”, aldus Onno van Schayck, hoogleraar Preventieve Geneeskunde aan de UM en projectleider.

De Gezonde Basisschool van de Toekomst (GBT) richt zich op het terugdringen van gezondheidsproblemen waarmee kinderen in Limburg kampen. Naast gezonde lunches is er op de Gezonde Basisschool van de Toekomst een actief sport-, spel- en cultuurprogramma en ontwikkelt de school zich van een leer- naar leefschool. Hiermee levert het project een actieve bijdrage aan een trendbreuk in de regio. Zo toonden UM-onderzoekers aan dat kinderen al na twee jaar een gezonder gewicht hebben, dat hun voedingspatroon en leefstijl verbeterd zijn en dat ze veel lekkerder in hun vel zitten. Bovendien wordt er op gezonde scholen minder gepest en krijgen de ouders ook thuis direct de effecten van een gezonde levensstijl mee.

Regionale en landelijke uitrol

Het is nu aan Blokhuis om na te denken over een landelijke uitrol van het project. In een Kamerbrief van vorige maand kondigde hij al aan onderzoek te gaan doen naar de haalbaarheid van gratis verantwoorde lunches op scholen. In die brief werd de Gezonde basisschool van de Toekomst als voorbeeldproject genoemd. Na het bijwonen van de lunch toonde Blokhuis zich in elk geval enthousiast. “Ik kende dit project al van papier en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Goed om het nu met eigen ogen te kunnen aanschouwen. Je ziet de kinderen genieten van een gezonde lunch en lekker bewegen. Ik heb de initiatiefnemers gevraagd om samen met de Universiteit Wageningen en de Gemeente Amsterdam de impact en de haalbaarheid van bredere toepassing in Nederland te verkennen.”

De Gezonde Basisschool van de Toekomst was dinsdag 19 november te zien in het NOS Jeugdjournaal. Bekijk hier het nieuwsitem.

Jeugdjournaal GBvT

• Ter ere van de uitreiking van de VNVA Els Borstprijs voor haar oeuvre, organiseert prof. dr. Marlies Bongers op 1 oktober het symposium “menstruatie in ROOD op de agenda”.

• 1 tot 3% van de vrouwen die zwanger wil worden krijgt te maken met herhaalde miskramen. Voor meer dan 50% van deze vrouwen wordt er tot nu toe geen oorzaak gevonden. Nieuw onderzoek aan de UM en het MUMC+ laat zien dat wellicht Natural Killer cellen van het immuunsysteem betrokken zijn. Die hebben...

• De Europese commissie heeft 23 miljoen euro toegekend voor het opzetten van een nieuw platform voor drug repurposing: het toepassen van reeds bestaande geneesmiddelen bij andere ziekten dan waarvoor ze ooit ontwikkeld zijn. Startsein is een congres in Maastricht op 2 september.