Nieuws

• Provinciale Staten van Limburg hebben een tweede tranche subsidie van 2.040.000 euro toegekend aan het Kennis-As project LIME (LImburg MEet). LIME is het laagdrempelig en interdisciplinair kenniscentrum en innovatieplatform voor de zorg.

• Transgender personen lopen nog steeds een heel groot risico op een hiv-infectie. Gemiddeld een op de vijf trans vrouwen wereldwijd test hiv-positief. Maar ook trans mannen kennen een verhoogd risico op hiv. Dat blijkt uit een omvangrijke analyse van de Universiteit Maastricht (UM).

• De Open Universiteit wordt per 1 januari 2022 aandeelhouder van Brightlands Smart Services Campus in Heerlen. Daarmee krijgt de campus naast de founding fathers Universiteit Maastricht, Provincie Limburg en APG een vierde aandeelhouder.

• Alleen bij een forse verhoging van de accijns op tabak zullen genoeg sigarettenrokers stoppen om de doelen uit het Nationaal Preventieakkoord te behalen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht (UM) naar de gevoeligheid van mensen die shag of sigaretten roken op prijsveranderingen.

• Twee talentvolle jonge onderzoekers van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences (FHML) aan de Universiteit Maastricht zijn in de prijzen gevallen. Kim Kampen krijgt de KNAW Early Career Award en Floor van den Brand heeft de Catharina Pijls Proefschriftprijs gewonnen.

• Zonder aanpassing van EU-regels en belastingverdragen moeten grensarbeiders straks voor thuiswerk belasting betalen in hun woonland, maar voor uren op kantoor in het werkland. Nu vanuit huis werken dankzij corona vaak geen keuze is, hebben de overheden in Nederland, Duitsland en België besloten dat...

• Kunnen we klanten van de voedselbank blij maken met bijvangst? Madhura Rao, onderzoekster aan de Universiteit Maastricht, wilde weten of het doneren van overtollig gevangen vis aan voedselbanken een welkome aanvulling zou zijn op de pakketten én bijdragen aan het verminderen van voedselverspilling.

• Maar liefst negen van de in totaal 21 beoordeelde bacheloropleidingen van de UM zijn uitgeroepen tot beste van het land. Daarmee is de Universiteit Maastricht volgens de Keuzegids Universiteiten 2022 bovendien de op twee na beste universiteit van Nederland.

• Demissionair minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven opent vanmiddag in Maastricht ETpathfinder. Dit hypermoderne natuurkundelaboratorium gaat dienen als proeftuin voor de ontwikkeling van technologie voor toekomstige zwaartekrachtsgolfdetectoren.

• Wetenschappers van de Universiteit Maastricht hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen.