ITEM/ICGI project Grensoverschrijdende Ondernemingsmobiliteit in de EU

Derde report over grensoverschrijdende ondernemingsmobiliteit in de EU gepubliceerd

Het derde rapport van het ITEM/ICGI-project "Grensoverschrijdende mobiliteit van ondernemingen in de Europese Unie" is nu gepubliceerd. Het verslag bouwt voort op de eerdere rapportage over grensoverschrijdende bedrijfsactiviteiten en bevat een uitgebreide rapportage per land om een vollediger beeld te geven van de grensoverschrijdende mobiliteit van ondernemingen in de EU.

Dit derde verslag over grensoverschrijdende mobiliteit in de Europese Unie toont bijvoorbeeld een aanhoudend hoge concentratie van grensoverschrijdende fusies in Duitsland, Nederland en Luxemburg en een toename van 72% in grensoverschrijdende fusies in de periode 2013-2018 in vergelijking met 2008-2012. Bovendien zijn voor de periode 2013-2018 tot dusver 431 grensoverschrijdende zetelverplaatsingen vastgesteld, wat wijst op een voortdurende grensoverschrijdende bedrijfsactiviteit, ondanks het ontbreken van een regelgevend kader voor grensoverschrijdende zetelverplaatsingen in bepaalde lidstaten, zoals Duitsland of Nederland. Dit zal binnenkort veranderen met de goedkeuring van het ‘Company Mobility Package’ tot wijziging van Richtlijn (EU) 2017/1132, dat nauwlettend zal worden gevolgd.

Het rapport is beschikbaar via SSRN .

ITEM/ICGI project Grensoverschrijdende Ondernemingsmobiliteit in de EU

Marcus Meyer en Thomas Biermeyer (Universiteit Maastricht, Faculteit der Rechtsgeleerdheid) doen onderzoek naar grensoverschrijdende mobiliteit van ondernemingen in de EU en EER-landen (Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein) in samenwerking met het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and Mobility (ITEM) en Institute for Corporate Law, Governance and Innovation Policies (ICGI). Het onderzoeksproject loopt sinds maart 2017 voor een periode van drie jaar na de succesvolle toekenning van een tender van het Europees Vakbondsinstituut (ETUI) en een Erasmus+ Jean Monnet-beurs van de EU.

Bekijk de projectpagina Grensoverschrijdende Ondernemingsmobiliteit in de EU