Limburg Centre for Social History - SHCL
Research institutes

Sociaal Historisch Centrum voor Limburg

Het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg (SHCL) is een onafhankelijke erfgoedinstelling die verbonden is aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht (UM). SHCL biedt een onderzoeksinfrastructuur voor vergelijkende regionale geschiedenis door historische bronnen beschikbaar te stellen, een bibliotheekcollectie te beheren en onderzoek te verrichten. Het SHCL publiceert sinds 1955 een wetenschappelijk jaarboek en sinds 1964 een boekenserie genaamd de Maaslandse Monografieën. Het SHCL is gehuisvest in de prachtig gerestaureerde voormalige Franciscaner Kerk aan de Sint Pieterstraat 7, waar ook het Historisch Centrum Limburg (HCL) zich bevindt.

Onderzoek

Sinds haar oprichting in 1949 stimuleert en verricht het centrum onderzoek naar de sociaal-economische geschiedenis van de provincie Limburg vanaf de achttiende eeuw. Het SHCL spitst dit onderzoek toe op een aantal specifieke thema’s zoals arbeiders- en bedrijfsgeschiedenis, demografische geschiedenis en de sociale geschiedenis van het landschap. De positie van Limburg als grensregio staat daarbij vaak centraal, enerzijds door grensoverschrijdende contacten en wisselwerkingen te bestuderen, anderzijds door Limburgse ontwikkelingen zoveel mogelijk in vergelijkend perspectief te plaatsen. In samenwerking met FASoS bekleedt de directeur van het SHCL de leerstoel ‘Vergelijkende regionale geschiedenis, in het bijzonder die van Limburg en aangrenzende regio’s’. Sinds 1 april 2015 is prof. dr. Angélique Janssens aan het SHCL en FASoS verbonden vanuit de bijzondere leerstoel ‘Historische demografie, in het bijzonder met betrekking tot Gender en Arbeid’, ingesteld door het Unger Van Brero fonds. Daarnaast bekleedt prof. dr. Joep Leerssen sinds 1 september 2019  de bijzondere leerstoel ‘Limburg and Europe’ die is ingesteld in samenwerking met de onderzoeksgroep ‘Maastricht, Working on Europe’ van de UM.

Onderwijs

De directeur en het hoofd onderzoek van het SHCL doceren historische methoden aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen, begeleiden scripties, en zijn ook actief in de Honours en Marble programma’s. Studenten kunnen bij het SHCL terecht om te solliciteren naar stageplekken en om onderzoek te verrichten voor bachelor- en masterscripties.

Het brede publiek buiten de universiteit

Als erfgoedinstelling richt het SHCL zich zowel op wetenschappelijke publicaties als op een breder publiek door middel van lezingen, workshops, podcasts, tentoonstellingen en crowdsourcing projecten.

Sint Pieterstraat 7

Social Historical Centre for Limburg