Thinking Europe forward – Mogherini gastspreekster tijdens Maastricht congres

Het Europese Kantoor van de Konrad-Adenauer-Stiftung (KAS) in samenwerking met de Universiteit Maastricht nodigt politieke en sociale vertegenwoordigers, studenten en Europese burgers uit om over de toekomst van Europa te praten.

De bijeenkomst wordt gehouden op donderdag 28 september 2017 in de feestzaal van het Gouvernement in Maastricht en start om 13.30 uur. Frederica Mogherini, Hoge vertegenwoordiger van de EU voor Buitenlandse Zaken en Veiligheidsbeleid en vice-voorzitter van de Europese Commissie houdt de keynote speech.

Momenteel krijgen de EU en haar instellingen te maken met steeds meer kritiek over nut en noodzaak van een verenigd Europa. Volgens het KAS is de trend van deze vaak nationalistische houdingen een signaal om sterker de wortels van de EU te herinneren.  In tegenstelling tot een klassieke verjaardag, streeft deze bijeenkomst er naar om de oprichting van de Europese Unie in 1992 kritisch te waarderen en vooral vooruit te kijken naar de toekomst.  Tegen de achtergrond van de oprichting van de Unie wordt er gekeken naar nieuwe benaderingen en ideeën voor de toekomst van Europa op het gebied van de Monetaire Unie, Veiligheid, Buitenlandse Zaken en participerende democratie.

• Tijdens zijn afscheidscollege heeft hoogleraar gezondheidsbevordering Nanne de Vries de Tanspenning ontvangen, de hoogste UM-onderscheiding die wordt uitgereikt aan mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de universiteit.

Aardbeving Marokko

Wij zijn als UM-gemeenschap diep geraakt door de verwoestende aardbeving die Marokko heeft getroffen. We leven mee met iedereen die op wat voor manier dan ook getroffen is door deze ramp.