Studenten Universiteit Maastricht winnen goud op de internationale iGEM-competitie

Hoe repareer je een scheur in kalksteen, zoals mergel? Nou, vraag gewoon een paar bacteriën om het voor je te doen. Dit is in het kort het doel dat 11 studenten van de Universiteit Maastricht zichzelf stelden. Het lukte, ze eindigden in de top 10 van de beste undergraduate-projecten van de iGEM-competitie. Drie jaar op rij wonnen UM-teams zilver; het huidige team bracht goud mee naar huis.

Iga Kosarczyn en Matei Marusciac, beiden studenten van het Maastricht Science Programme, vertellen stralend van trots over het succes van hun team. Zelfs begeleider Erik Steen Redeker lacht voortdurend. Naast de MSP-studenten vormen ook studenten van de opleidingen Systems Biology en University College Maastricht deel van het team. Hun verhaal begon zeven maanden geleden toen ze besloten zich in te schrijven voor de iGEM 2023. Dit is een wereldberoemde competitie voor studenten op het gebied van synthetische biologie die ooit begon aan het Amerikaanse  Massachusetts Institute of Technology.

“Twee maanden lang brainstormden we en bereidden we ons plan voor”, zegt Erik. “Uiteindelijk kozen we ervoor om scheuren in kalksteen met bacteriën te repareren, die scheuren zijn een probleem waarmee gebouwen en andere objecten in de regio Maastricht worden geconfronteerd.” Het team noemde het project Sublime Stone.

iGEM team 2023

De studenten pasten bacteriën aan zodat ze calciet ofwel calciumcarbonaat maken met behulp van CO2 uit de lucht en calcium dat al in het kalksteen aanwezig is. Ze toonden aan dat de bacterie inderdaad calciet kan maken. Maar, hoe zorg je ervoor dat dit calciet een scheur effectief opvult? Matei: “We gebruiken DNA als een stellage waaraan het calciet vanzelf kan binden. De techniek die we gebruiken heet DNA-origami. De Systems Biology studenten bedachten een manier om met behulp van bacteriën achthoekige DNA-structuren (octaëders) te maken.”

“Het was niet zomaar één experiment dat ze deden”, zegt Erik. “De studenten moesten hun project uitvoeren alsof het een groot onderzoeksproject was, waarbij alles, van planning, financiering, experimenteren, bewijzen dat hun idee werkt, publieksvoorlichting, onderwijs tot presentatie hoorde. Op al deze aspecten presteerden we goed en daarom wonnen we een gouden medaille.” Het team kreeg de prijs begin november tijdens de iGEM conferentie in Parijs voor een publiek van ruim 5000 mensen.

Hoe komt het dat teams van de Universiteit Maastricht voor de vierde keer op rij een medaille wonnen? Iga antwoordt: “We hebben een geweldig team; alle leden staken ziel en zaligheid in het project. We hebben veel slapeloze nachten gehad vol stress en passie voor ons project.” Erik vervolgt: “De UM biedt zeer multidisciplinaire onderwijsprogramma’s aan waarbij ons onderzoeks-georiënteerd lesprogramma helpt bij het oplossen van wetenschappelijke problemen in multidisciplinaire teams met mensen met verschillende achtergronden en interesses.” Matei vult aan: “Ons team had voor elke discipline die we nodig hadden een lid, van (systeem)biologen tot scheikundigen en programmeurs.”

Erik hoopt met hulp van de studenten het Sublime Stone-project voort te zetten. Iga denkt erover om aan boord te blijven. “Het zal minder intensief zijn nu alle deadlines van de competitie voorbij zijn.”

• Nikola Prianikov kwam uit Kiev naar Maastricht om Data Science en Artificial Intelligence te studeren. Hij vertelt hoe het Foundation Programme van de UM deuren opent voor internationaal talent, hoe hij genoot van zijn studietijd ondanks oorlog en rampspoed, en hoe een carrière in Nederland tot de...

• Een team Business Engineering-studenten van de UM heeft recent drie prijzen gewonnen bij de gerenommeerde ENGCOMM, de Engineering and Commerce Case Competition, die werd gehouden door de University of Concordia in Montreal (Canada).

• Een team van UM-studenten afkomstig van de bacheloropleiding Business Engineering en het Maastricht Science Programme, plus studenten van de master Biobased Materials heeft de 2e plaats behaald in de Nederlandse voorronde van Biobased Innovation Student Challenge Europe (BISC-E) Competition 2022.