Students going the extra mile

Studenten ontrafelen computergeheimen voor senioren

Facetime, Whatsapp, Skype, Facebook: voor veel ouderen zijn deze termen geheimtaal. Via Conn@ct.us, een initiatief van Enactus Maastricht, helpen studenten senioren wegwijs te worden in de multimediale wereld. Op hun beurt krijgen de studenten de kans hun Nederlands te oefenen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Verspreid over een stuk of zeven tafeltjes zitten groepjes mensen in het buurtcentrum in Wittevrouwenveld gebogen over hun laptop of smartphone. Tegen betaling van drie euro kunnen ze twee uur lang al hun vragen afvuren op de ‘leraren’. Ger (72) wil graag een account aanmaken op een website, zodat hij een fietsmaatje kan zoeken. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Hij heeft een wachtwoord nodig voor de website, dat wordt geactiveerd via de mail. Maar ook de mail moet nog worden ingesteld, waarvoor opnieuw een wachtwoord is vereist. “Ik gebruik thuis de mail en ik doe aan internetbankieren”, vertelt Ger. “Maar dit kan ik niet alleen. Ik zou er thuis mee gestopt zijn, of ik had het volledig in de soep gedraaid.” Gelukkig is Jasper ter Borg, student International Business, er om Ger te helpen. Hij adviseert hem een sterker wachtwoord te gebruiken, installeert de mail en legt uit hoe kopiëren en plakken werkt, “een van de fijnste dingen van internet”. Ger kijkt geduldig toe en schrijft alle stappen op, zodat hij ze niet vergeet. Hij leert niet alleen veel bij, maar geniet ook van het sociale contact. Dat geldt ook voor Jasper, die als lid van het projectteam van Conn@ct.us al sinds de start vrijwilliger is. “Ze hadden in het begin docenten nodig. Ik ben gebleven, omdat ik zie dat het mensen echt helpt.”

Students demystify computers for seniors
Meyke Houben

Mooie verhalen

Aan een ander tafeltje zijn Annie (60) en psychologiestudente Corinna Schulz druk in gesprek. In een mengelmoes van Duits en Nederlands krijgt Annie uitleg over alle functies van haar nieuwe smartphone. “Ik las over dit project in huis-aan-huisblad Markant, was verrast dat het bestond. In mijn omgeving heb ik niet direct iemand die mijn probleempjes met de telefoon kan oplossen, dus ik ben hier blij mee. Corinna is heel goed, zij vertelt me veel wat ik nog niet wist. Door het contact met haar heb ik ook een positiever beeld van studenten gekregen. Ik dacht altijd dat studenten ongeduldig zijn, dat alles snel, snel moet. Maar gelukkig zijn er uitzonderingen.”

De Duitse Corinna meldde zich onder meer aan als vrijwilliger, omdat ze het handig vindt om de taal op te pikken. “Mijn contacten met Maastrichtenaren kwamen niet verder dan de supermarkt en het project Serve the City, waar ik deel van uitmaak. Ik wilde dat graag uitbreiden, anders leef je voor mijn gevoel niet echt in deze stad. Bij Conn@ct.us vind ik wat ik zocht. Oudere mensen vertellen vaak mooie verhalen, heb ik gemerkt. Ik vind het fijn om ze te kunnen helpen met hun computer of telefoon. Voor ons zijn het soms maar kleine dingen, maar voor hun is het erg belangrijk. En we praten met elkaar in een mix van Engels, Duits en Nederlands, daar leer ik van.”

Tweede locatie

Beter Nederlands leren spreken is voor veel van de vrijwilligers bij Conn@ct.us een drijfveer, meent de Franstalige Julien Vandecaasbeek, vice-voorzitter van Enactus Maastricht. “In principe is Nederlands de voertaal, maar sommige senioren spreken ook Duits. Voor buitenlandse studenten is het vaak moeilijk om de taal te oefenen, omdat ze bijna overal in het Engels worden aangesproken en omdat ze niet veel contact hebben met de lokale bevolking.”

Conn@ct.us is volgens Vandecaasbeek een van de meest succesvolle projecten van Enactus, dat op verschillende manieren probeert de contacten tussen studenten en de inwoners van Maastricht aan te halen. “Sinds het begin van het project, in februari 2016, hebben we ongeveer dertig senioren kunnen helpen. En de belangstelling groeit. Daarom openen we in september een tweede locatie in buurtcentrum De Boeckel in De Heeg. Iedereen is welkom, je kunt zo binnenlopen. Het leuke van dit project is, dat beide partijen er van leren. Bij de deelnemers verbetert de beeldvorming rondom studenten en de ‘docenten’ doen iets terug voor de samenleving. Zelf ga ik elke week na afloop van de les met een lach op mijn gezicht naar huis. Laatst had ik iemand geleerd hoe hij een mail kon versturen, kreeg ik een paar weken later een bedankje, per mail. Dat zijn cadeautjes.”

Meer informatie: enactusmaastricht.nl

Lees ook

  • Met de dit jaar gestarte bachelor Computer Science versterkt de Universiteit Maastricht zijn positie verder als bèta-universiteit. De belangstelling voor de nieuwe opleiding was boven alle verwachting: zo’n 300 studenten uit alle hoeken van de wereld gingen in september aan de slag. “De...

  • De gezondheidszorg wordt geconfronteerd met beperkte middelen. Zonder slimme innovatie komt de kwaliteit van zorg voor alle patiëntengroepen in gevaar. Jessica Storm, alumna van de masteropleiding Healthcare Policy Innovation and Management, deed onderzoek naar de kosteneffectiviteit van...

  • Waren je examens voor jou echt een fluitje van een cent? Was je goed voorbereid en had je genoeg tijd over? Dan zal het werk van Anique de Bruin je leven niet veranderen. Maar voor alle anderen biedt de hoogleraar Self-regulation in Higher Education nuttige inzichten en hulpmiddelen. Samen met een...