Raf De Bont wint Dr. Hendrik Muller Prijs

Raf De Bont, universitair hoofddocent geschiedenis van wetenschappen aan de Universiteit Maastricht, ontvangt dit jaar de Dr. Hendrik Muller Prijs, een bedrag van 25.000 euro, voor zijn vernieuwende bijdrage aan de wetenschaps- en milieugeschiedenis.

Uit het juryrapport

Raf De Bont is een van de toonaangevende historici van zijn generatie. Zijn onderzoek biedt een origineel perspectief op de veranderende relatie tussen mens en natuur in de negentiende en twintigste eeuw. Het innovatieve van zijn benadering schuilt erin dat hij wetenschaps-, cultuur- en milieugeschiedenis op onverwachte manieren met elkaar verbindt. Hij onderzoekt bijvoorbeeld de manier waarop internationale netwerken van wetenschappers ‘wilde’ natuur in de kolonies als werkterrein konden claimen. In een ander onderzoek belicht hij hoe natuurbeschermingsorganisaties jarenlang zogenaamd ‘primitieve’ volkeren tot object van bescherming maakten.

In zijn huidige VICI-onderzoeksproject Moving Animals: a History of Science, Media and Policy in the Twentieth Century analyseert De Bont hoe mensen de verspreiding van wilde dieren over de wereld (denk aan invasies van ‘exoten’, grootschalige handel in dierentuindieren en herintroductie van bedreigde soorten) hebben bestudeerd, weergegeven en gestuurd.

Dr. Hendrik Muller Prijs

De prijs bestaat uit een bedrag van 25.000 euro en een oorkonde. De winnaar kan dit geldbedrag gebruiken voor het (mede)financieren van een onderzoeksproject naar keuze. Het Dr. Hendrik Muller's Vaderlandsch Fonds – opgericht en vernoemd naar de Nederlandse zakenman, wetenschapper en diplomaat dr. Hendrik Pieter Nicolaas Muller (1859-1941) – maakt de prijs financieel mogelijk. De KNAW zorgt voor de jurering en de uitreiking van de prijs.

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’

• In een korte podcast van BNR Nieuwsradio gaat UM-historicus Raf de Bont in op de vraag of met alle bemoeienis van de mens een 'echt wild dier' nog wel bestaat.  En of we nog wel kunnen spreken van wilde natuur als er nergens op aarde meer een plekje is dat niet door ons is beïnvloed.

• Voor wetenschap gebeurt niet alleen via de universiteit, betoogde Marjolein van Asselt, vertrekkend hoogleraar Risk Governance bij de Universiteit Maastricht, tijdens haar afscheidscollege.