Pro-Europese beweging Pulse of Europe ook naar Maastricht

Op zondag 23 april vond de eerste Pulse of Europe-bijeenkomst in Maastricht plaats. Dit onafhankelijke pro-Europese burgerinitiatief heeft als doel een tegenbeweging op gang te brengen tegen het oprukkende populisme, en Europa voor uiteenvallen te behoeden. De belangrijkste boodschap van de organisatoren is dat het merendeel van de burgers in Europa de fundamentele waarden van de Europese Unie onderschrijven, en deze waarden niet willen opgeven voor nationalistische tendensen die belangrijke verworvenheden op de tocht zetten.

Impressie van de eerste bijeenkomst in Maastricht

Het initiatief startte begin dit jaar in Frankfurt am Main en heeft zich inmiddels verspreid over meerdere Europese steden, waaronder 40 Duitse steden, en in Nederland in Amsterdam, Groningen en nu ook Maastricht. De opzet is simpel: elke lokale beweging organiseert op zondag in haar eigen stad op een centrale plek een bijeenkomst om 14.00u, waar een podium staat en sprekers worden uitgenodigd hun gedachten over Europa te delen. Onder de sprekers in Maastricht afgelopen zondag waren UM-collegevoorzitter Martin Paul en voormalig Rector Magnificus Luc Soete.

De Maastrichtse Pulse of Europe wordt georganiseerd door studenten van de Universiteit Maastricht en Hogeschool Zuyd samen met Maastrichtse burgers.

Meer informatie: http://pulseofeurope.nl/