Overdracht rectoraat tijdens 46ste Dies Natalis

Prof. dr. Rianne Letschert heeft formeel het ambt van rector magnificus overgedragen aan prof. dr. Pamela Habibović tijdens een speciale ceremonie op de 46ste Dies Natalis van de Universiteit Maastricht op donderdag 12 mei 2022.

In haar speech sprak de nieuwe rector over de toekomst van de Universiteit van Maastricht en over verbondenheid.

“Maastricht is altijd een plaats geweest waar mensen samenkwamen om over disciplinaire grenzen samen te werken. Ik wil dat we voortbouwen op die mentaliteit en ons inspannen om elkaars taal te leren spreken. Op persoonlijk én universitair vlak. (...) Onze ambities voor de toekomst moeten niet te bescheiden zijn. We zullen niet de oudste of de grootste Nederlandse universiteit worden, maar we kunnen wel de meest impactvolle worden.”

Bij de plechtige overdracht had de nieuwe rector Pamela Habibović er inmiddels alweer honderd dagen opzitten in haar nieuwe functie. Voor haar aantreden deelde ze op haar visie op interdisciplinariteit, openheid en experimenteren in een artikel met de titel De vrijheid om te experimenteren.

Klik op het icoontje om te bladeren.
Foto's: Philip Driessen.