Ontwerp verbouwingen Tapijn scoort excellent duurzaamheidscertificaat

Het ontwerp voor de renovatie van de voormalige Tapijnkazerne is bekroond met het BREEAM-NL Nieuwbouw en Renovatie certificaat. Het certificaat is behaald met een score van maar liefst 80,14 en krijgt daarmee de titel “excellent”.

Waar staat BREEAM voor?

BREEAM-NL staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment Method en het is een beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen te bepalen. BREEAM meet de duurzaamheid van een gebouw in de volle breedte. Hierbij wordt gekeken naar negen verschillende duurzaamheidscategorieën: management, gezondheid, energie, transport, water, materialen, afval, landgebruik en ecologie en vervuiling.

Tapijn

De gebouwen van de voormalige Tapijnkazerne worden voorzien van twee collegezalen, onderwijsruimtes ter ondersteuning van Probleemgestuurd Onderwijs en nieuwe learning spaces voor studenten. Bij de ontwerpplannen voor de verbouwing is o.a. nagedacht over LED-verlichting, CO2 gestuurde ventilatie, isolatie, energie- en watergebruik, afvalverwerking enz. Fase 1 van Tapijn wordt tevens energieneutraal. Zo krijgen straks de meer dan 100 jaar oude, en al jaren ongebruikte gebouwen, een duurzame nieuwe functie met een openbaar karakter in de historische stad Maastricht.

• Negen onderzoekers van de Universiteit Maastricht (UM) profiteren dit jaar van een subsidie uit het Research Development Fund (RDF) van het Worldwide Universities Network (WUN). In totaal zijn in de subsidieronde 2019-2020 15 onderzoeksprojecten geselecteerd uit 31 aanvragen. De UM neemt deel in 7...

• Bodemzorg Limburg start, in samenwerking met Universiteit Maastricht, met de bouw van de zonneweide op de Belvédèreberg.

• De Keuzegids Bachelors 2020 laat zien dat de drie Liberal Arts colleges van de Universiteit Maastricht onveranderd tot de Nederlandse top behoren. Het University College Maastricht, het University College Venlo én het Maastricht Science Programme bestendigen dan ook hun kwaliteitszegels.