Nieuws

• Zelfstandig besluiten nemen bij vergelijkbare situaties doen computers al volop. Maar kunnen zij ook kennis toepassen op nieuwe feiten? Mark Winands, de kersverse hoogleraar Machine Reasoning bij het Department of Advanced Computing Sciences (DACS), ontwikkelt rationeel handelende computerprogramma...

• Carlijn Bruijn, derdejaarsstudent International Business, verbleef een jaar in Montreal dankzij de institutionele uitwisselingsprogramma's van de UM, en met steun van een Holland Scholarship. Hoewel haar tijd bij een buitenlandse universiteit voor haar verplicht was, zou ze het iedereen aanraden.

• Placeholder

Lichten aan de Maas

Ben je student en religieus en wil je je aansluiten bij een studentenvereniging op religieuze grondslag in Maastricht? Dan kun je bij enkele verenigingen terecht. Twee daarvan stellen we in dit artikel aan je voor.

• Het komt niet vaak voor, maar Jiaru Zheng, 2e jaars Bachelorstudente Digital Society, is het gelukt. Haar eerste paper over het popmuziekalbum 3811 van Tan Weiwei, werd meteen een wetenschappelijke publicatie. In dit album breekt de zangeres Tan Weiwei een lans voor de positie van vrouwen in China.

• Toen de oorlog uitbrak in mijn vaderland Oekraïne, besefte ik dat deze plek - deze vriendelijke stad in het zuiden van Nederland - misschien wel mijn nieuwe thuis is voor de verdere toekomst.

• Tijdens de open dag van afgelopen zaterdag kwamen zo’n 1100 aankomende masterstudenten sfeer proeven en zich een beeld vormen van de opleidingen, het probleemgestuurd onderwijs, de universiteitsgebouwen en het goede leven in Maastricht.

• SHE sponsors the innovative Maastricht student-team iGEM MSP-Maastricht to tackle the problem of the availability of freshwater worldwide.

• Onder druk wordt veel vloeibaar, zo liet de covid-pandemie zien. Karin Faber, hoogleraar neurologie en directeur patiëntenzorg van het Maastricht UMC+, en universitair docent management van zorginstellingen Daan Westra kijken terug op een woelige tijd.

• Placeholder

Een kwestie van moed

De nieuwe decaan van SBE, Marielle Heijltjes is een product van de UM. Ze behoorde in 1985 tot de tweede lichting bedrijfseconomie. “Als ik aantreed als decaan van de SBE zal ik de eerste alumna en vrouw in die rol zijn. Ik heb deze school altijd een warm hart toegedragen.”