Nieuw leven voor plastic afval

De groeiende berg plastic afval terugdringen en recyclen, dat is waar de studenten achter het initiatief Precious Plastic Maastricht zich voor inzetten. Niet alleen, maar samen met de inwoners van Maastricht. Sinds kort heeft Precious Plastic een partner gevonden in het Werkhuis Maastricht Noordoost. Samen bouwden ze een shredder, waarmee plastic kan worden vermalen en hergebruikt in een nieuwe vorm.

Daar staat ie dan, in de kelder van het Werkhuis: de zelfgemaakte shredder, waar de afgelopen maanden zo’n vijf mensen in wisselende samenstelling aan hebben gewerkt. “Als Werkhuis hadden we al een tijd geleden het plan om iets met plastic te gaan doen”, vertelt coördinator Jens Hardy. “Door de samenwerking met Precious Plastic is dat nu concreet geworden.”

Het Werkhuis heeft verschillende werkplaatsen, waar iedereen die dat wil ambachtelijk of creatief aan de slag kan. Ook zijn bezoekers welkom in de huiskamer of de tuin om iets te drinken, een praatje te maken of te neuzen in de aanwezige kunst- en techniekboeken. “Wij hebben hier een prima werkplek gevonden”, vindt Emma Prins van Precious Plastic. “Al het benodigde materiaal is voorhanden en we vormen samen met de bouwploeg een prima team.”

Dopjes

Dat kan Willy Utens beamen. Hij is, samen met onder anderen Rob Driessen, een van de makers van de shredder. Het is een handzaam apparaat geworden, dat kleine plastic onderdelen zoals dopjes, flesjes of plastic bakjes kan vermalen tot grondstof. “De machine werkt op gewone netspanning. We kunnen hem vrij eenvoudig verplaatsen om bijvoorbeeld op scholen een workshop te geven. De opening van de shredder is 12x12 centimeter, de vermaler heeft 14 snijvlakken. Daarmee kunnen we veel soorten plastic aan.”

Meyke Houben (tekst)

Injecteermachine

Het was goed samenwerken met de studenten, vindt Willy. “Ik moest alleen mijn Engels weer een beetje ophalen, maar ook dat is gelukt.” Nu de shredder af is, werkt hij met z’n collega’s alweer verder aan een injecteermachine. “Daarmee kunnen we nieuwe duurzame producten maken van het plastic dat uit de shredder komt”, legt Emma uit. Welke producten dat worden, is nog niet helemaal duidelijk. Precious Plastic kijkt daarvoor onder meer naar oplossingen die de wereldwijd opererende community, opgericht om het recyclen van plastic te stimuleren, in andere landen heeft bedacht. “Mogelijkheden zijn er volop, van kunst tot dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Maar je hebt in elk geval een mal nodig. Misschien kunnen we daarvoor samenwerken met ontwerpers.”

Demonstraties

Het uiteindelijke doel is om heel Maastricht bewust te maken van de enorme hoeveelheid plastic afval. Emma: “Je kunt al dat plastic wel naar het buitenland afvoeren, maar als je het hier houdt, weet je tenminste wat ermee gebeurt. Wij willen met de shredder onder meer op scholen demonstraties gaan geven om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. En als de injecteermachine klaar is, plaatsen we een oproep, zodat mensen hun plastic naar ons brengen om te recyclen. Tegen die tijd moeten we dan wel een idee hebben wat we willen maken.”

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Frans Verhey, hoogleraar Ouderenpsychiatrie en Neuropsychiatrie is trots op wat er met het Alzheimer Centrum Limburg is bereikt en op het team dat werkt vanuit één visie: mensen met Alzheimer perspectief op kwaliteit van leven bieden. “Te vaak wordt Alzheimer gezien als een afschuwelijke, dodelijke...

• Vanuit een kleine kamer in een quarantainehotel in Nieuw-Zeeland laat UM-alumna Moniek Mestrom haar licht schijnen over het belang van spoedeisende geneeskunde en haar ervaringen als scheepsdokter. Ze voelde zich nog nooit zo vrij als tijdens expedities naar Antarctica en Groenland.