Mariaberg heeft zijn eigen buurtkippen

Voor Arthur Bribosia was zaterdag 30 januari al meteen het hoogtepunt van het jaar: eindelijk wonen er nu tien kippen in het kippenhok waaraan Arthur, zijn medestudenten van Match en een aantal bewoners van Mariaberg een jaar lang hebben gewerkt.

kippen

Eigenlijk hadden ze een kippenfestival gepland om de komst van de eerste kippen te vieren. Maar dat kon vanwege de coronamaatregelen niet doorgaan. Nu mochten de buurtbewoners een voor een hun kip uitkiezen en die in het hok zetten. De tien deelnemers aan het project zijn om beurten een week lang verantwoordelijk voor het verzorgen van de kippen, het schoonmaken van het hok en het verzamelen van de eieren. Ze mogen er zelf een paar meenemen, de rest wordt verdeeld over de andere deelnemers. Dankzij sponsoring van Match Maastricht, de organisatie die studenten stimuleert om maatschappelijk actief te zijn, is meedoen aan het project gratis.

Meyke Houben

Verbinding

Het idee voor het kippenhok kwam van de drie studenten die samen in een Match-huis in Mariaberg wonen. Toen ze met hun voorstel 4000 euro wonnen bij de wedstrijd ‘We build this City’ van Code043, konden ze het plan gaan uitvoeren. “We hadden verschillende redenen om juist een kippenhok te bouwen”, vertelt Arthur. “Het is een manier om de buurtbewoners, zowel ouders als kinderen, weer in contact te brengen met de natuur. Daarnaast is het natuurlijk heerlijk om elke dag een vers eitje te kunnen eten. En het kippenhok brengt bewoners, die elkaar nu misschien nog niet kennen, dichter bij elkaar.”

Buurtbewoner en deelnemer Yorick is enthousiast over het project: “Het lijkt een oh zo simpel idee, maar dit is precies wat wij in een buurt als Mariaberg nodig hebben. Het creëert contact, verbinding, dagbesteding en saamhorigheid in deze moeilijke tijd.”

Spontaan

kippen

Arthur en zijn medestudenten hebben het afgelopen jaar ervaren hoe hartverwarmend de betrokkenheid van de omgeving was. “Soms kwamen buren spontaan helpen bij het bouwen of ze leenden ons gereedschap. Ik heb goede hoop dat de mensen uit Mariaberg hun beeld van studenten nu wat hebben bijgesteld. Ze hebben gezien dat wij ’s ochtends al vroeg aan het werk gingen, ook als het regende, dat we serieus en georganiseerd waren en dat we echt een positieve bijdrage wilden leveren aan de buurt. De mensen die meedoen zijn sowieso heel enthousiast. Zeker in deze rare tijd, waarin eenzaamheid op de loer ligt, vormen de kippen en het idee dat we er samen voor zorgen een dagelijks lichtpuntje. Ik denk dat dit project ons als buurtbewoners dichter bij elkaar zal brengen.”

Lastige momenten waren er ook, het afgelopen jaar. Zo kwam vanwege corona de bouw van het kippenhok een tijdje stil te liggen. “En we hebben ons verkeken op het ingraven van het hek rondom het hok om de vossen weg te houden”, vertelt Arthur. “Er bleken heel veel stenen in de grond te zitten van huizen die vroeger op het veldje stonden. Het graven heeft ons flink wat zweet en kapotte handen gekost, maar het is uiteindelijk gelukt.”

kippenhok

Les

De Belgische student is trots op het resultaat. “Voor ons was dit ook allemaal nieuw: het was de eerste keer dat we een kippenhok bouwden, de eerste keer dat we een dak legden en de eerste keer dat we een omheining maakten. Daar hebben we superveel van geleerd.”

Maar de belangrijkste les is toch wel dat je zelfs het gekste idee kunt verwezenlijken, als je het maar om de goede redenen doet en je er honderd procent achter staat. “En dat in Maastricht altijd mensen en organisaties zijn die je willen helpen als jij een positieve bijdrage wilt leveren aan de stad.”

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Samen met jou stellen wij een uniek programma op maat samen, waarbij we rekening houden met ieders wensen en behoeften.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.