Leren en verbeteren met gebruik van data

Hoe kan het gebruik van data het leren en verbeteren binnen zorgteams en tussen organisaties ondersteunen? Promovendi Merel van Lierop (Universiteit Maastricht, zie foto) en Alies Depla vertellen over hun actieonderzoeken in de ouderenzorg en in de integrale geboortezorg: 2 verschillende sectoren, bezig met vergelijkbare processen.

Zorg gaat om mensen. En dat zijn geen nummers. Maar dat wil niet zeggen dat je niets aan data hebt om die zorg te verbeteren. Sterker nog, data kunnen een nuttig middel zijn om het leren en verbeteren in de zorgpraktijk te ondersteunen. Data geven inzicht in belangrijke  problemen of verbetermogelijkheden binnen een patiëntengroep of onder zorgprofessionals in een zorgorganisatie, zoals verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden. Bovendien is het motiverend voor zorgprofessionals om resultaat te zien van hun zorg en verbeterde inspanningen. Want uiteindelijk is dat wat ertoe doet, zowel voor de cliënt/patiënt als de zorgprofessional.

‘Maar, dan moet er wel tijd en geld voor vrijgemaakt worden', zeggen promovendi Merel en Alies die in hun actieonderzoeken gebruik maken van data. ‘Het moet geen extra taak bovenop je standaard werk zijn, maar onderdeel zijn van je dagelijkse werk als zorgprofessional. Dat werkt het beste, zowel voor de zorgprofessional als de cliënt, want die merkt daar meteen iets van.'

Lees meer op de website van ZonMw

Lees ook