Vrijwilligerswerk bij Match for Brighter Futures: “Je krijgt er zoveel voor terug”

Leren door leerlingen te leren leren

Match is er voor studenten die zich willen ontwikkelen terwijl ze een maatschappelijke bijdrage leveren in Maastricht. Ze kunnen het verschil maken en het staat ook nog eens goed op hun CV.  Een goed voorbeeld is Match for Brighter Futures (MFBF), waarbij UM-studenten middelbare scholieren extra aandacht en begeleiding geven bij het maken van huiswerk. Bij een goede match hebben ze er allebei wat aan.

Die koppeling is essentieel en begint al bij de eerste kennismaking met de student, zegt Audrey Bams, masterstudent Health Food Innovation Management en projectmedewerker bij Match. Dit kennismakingsgesprek is vrij uitgebreid en gaat vooral over waarom studenten zich nuttig willen maken en wat hun hobby’s en interesses zijn.

“We kijken dus niet alleen naar specifieke vakken waarin bijles kan worden gegeven, maar ook dat de student gekoppeld wordt aan een leerling waarmee ze gezamenlijke interessegebieden hebben. We schrijven dan een profielschets van de student en sturen die naar de middelbare scholen. Daar zorgt de mentor van de leerlingen voor een goede match tussen de student en de leerling. Niet alleen op het gebied van huiswerkbegeleiding, maar ook op persoonlijk vlak. Dus als de scholier graag gamet en de student ook, dan zou dit een goede match kunnen opleveren.”

Vaardigheden ontwikkelen

Voor de scholier kan de koppeling met een student een uitkomst zijn, zeker als de middelen ontbreken voor de duurdere reguliere huiswerkbegeleiding. Bij middelbare scholieren die opgroeien in (kans)armoede bijvoorbeeld. Maar wat heeft de student eraan? Vrijwilligerswerk is sowieso goed voor studenten, is de gedachte bij Match. Het helpt ze tijdens de opleiding bij de ontwikkeling van sociale en professionele vaardigheden die ze later nodig hebben. Studenten leren hun sterke en zwakke kanten kennen en worden uitgedaagd om hun talenten en vaardigheden toe te passen in de dagelijkse praktijk.

Ze worden niet meteen in het diepe gegooid, zegt Audrey geruststellend. “Voordat studenten beginnen, krijgen ze een workshop met elke drie maanden een vervolg. Iedere keer komt er een ander thema aan bod: wat is coaching, talentontwikkeling of een leerling leren leren.” Tijdens deze sessies worden ervaringen besproken en krijgen de studenten feedback. “We geven ze een duidelijk kader waarmee ze verder kunnen.”

De financiële beloning

Daar ligt ook een deel van de verdienste, want je doet het niet voor het geld. “Het is geen bijbaan; studenten die meedoen krijgen een kleine vrijwilligersvergoeding. Als je 21 bent dan is dit vijf euro per uur.” Bovendien kost de coaching, de huiswerkbegeleiding en het WhatsApp-contact maximaal drie uur per week. Dat is inclusief het schrijven van updates over de voortgang van de leerling en het volgen van workshops.

Geen vetpot dus. Maar dat was ook niet waarom Annemarie Sänger zich aanmeldde voor MFBF. De 21-jarige studente is aan haar derde jaar Gezondheidswetenschappen bezig en geeft sinds april 2021 huiswerkbegeleiding aan een middelbare scholier.

“Als ik voor een commercieel bedrijf zou werken, dan zou ik het toch ook vooral voor de leerling doen. Daarom maakt het voor mij niks uit hoeveel ik ervoor betaald krijg. Dat ik een leerling ergens bij kan ondersteunen, is voor mij genoeg om mezelf te motiveren om dit te gaan doen. Het zou natuurlijk anders zijn als ik werkweken van 20 uur zou maken. In het begin besteedde ik twee uur per week aan de huiswerkbegeleiding, sinds het begin van dit academisch jaar is dat nog maar één uur, omdat mijn studie meer tijd kost. De leerling en ik spreken op school af als de lessen voorbij zijn, dan werken we een uurtje samen.”

De begeleiding gaat niet alleen om de overdracht van kennis van vakken waar leerlingen moeite mee hebben, zo legt Annemarie uit. “Sommige leerlingen vinden bijvoorbeeld planning heel moeilijk. Dan wordt meer gefocust op het coachen en ben je minder vakgericht bezig. Je bent eigenlijk zowel leercoach als iemand die kennis heeft van het vak waarvoor je nodig bent.”

De workshops van MFBF helpen daarbij. Ze bieden ondersteuning bij motivatieproblemen van leerlingen en andere mogelijke situaties die een student kan tegenkomen. “Ze helpen je ook in je eigen ontwikkeling daarin als coach en als student. Hoe zet ik mijn vaardigheden op de juiste manier in? Daarover leren we reflecteren.”

De werkelijke beloning

Daarover hoeft Annemarie niet lang na te denken: “Ik ben eigenlijk continu aan het leren, bijvoorbeeld hoe ik kan zorgen dat mijn leerling iets wél kan onthouden en de leerstof begrijpelijk aanbieden. Het omzetten van theorie naar praktijk is niet eenvoudig zonder ervaring in lesgeven. Ook merk ik dat de vaardigheden die ik ontwikkel bij mijn educatieve minor, die ik als onderdeel van mijn studie doe, weer kan toepassen tijdens de huiswerkbegeleiding.”

“Maar MFBF is gewoon ontzettend leuk! Het kost weinig tijd en je krijgt er heel erg veel voor terug. Het is een hele mooie manier om bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling van leerlingen die het wat moeilijker hebben op school en waar tijdens de reguliere lessen op school niet altijd genoeg aandacht aan kan worden besteed. Op deze manier kun je hen een stukje verder helpen.”

Foto's: Joris Hilterman

Lees ook

  • In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

  • Het komt niet vaak voor, maar Jiaru Zheng, 2e jaars Bachelorstudente Digital Society, is het gelukt. Haar eerste paper over het popmuziekalbum 3811 van Tan Weiwei, werd meteen een wetenschappelijke publicatie. In dit album breekt de zangeres Tan Weiwei een lans voor de positie van vrouwen in China.

  • Met het project ‘About not being an Einstein’, mogelijk gemaakt door een beurs van het Diversity & Inclusivity Office, wil Anke Smeenk binnen de Universiteit Maastricht zorgen voor meer (h)erkenning van hoogbegaafdheid.