Jérôme, wetenschapper bij Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Jérôme Lock-Wah-Hoon, een alumnus uit 2018 van het masterprogramma Global Health (GH), begon het programma als bachelor Biomedical Sciences met hands-on ervaring in mondiale gezondheid. Tussen zijn bachelor- en masteropleiding was Jérôme actief als medisch laboratoriumtechnicus in Sierra Leone, waar hij betrokken was bij de bestrijding van de Ebola-uitbraak.

alumni-jeromelockwahhoon

Tijdens zijn tijd in Sierra Leone merkte Jérôme op dat veel processen, die niet direct verband houden met gezondheid, van invloed waren op het verloop van de Ebola-uitbraak. "Als biomedisch wetenschapper had ik geen goed begrip van belangrijke processen zoals sociale determinanten van gezondheid, ecosystemen of internationale betrekkingen." Jérôme werd nieuwsgierig naar de fundamentele rol die deze onderliggende factoren spelen in de volksgezondheid en ontdekte, zoals hij slim zegt: "gezondheid is niet alleen de afwezigheid van ziekte".

Toen Jérôme thuiskwam, probeerde hij zijn nieuwe inzichten over gezondheid te verwerken. Dat was toen een vriend van hem, een van de eerste Global Health alumni, het programma aanbeval. "Terwijl ik meer te weten kwam over Universiteit Maastricht en het Global Health-programma, merkte ik dat waar Biomedische Wetenschappen een zeer ingezoomd perspectief biedt op de fundamentele niveaus van biologie, Global Health uitzoomt naar een internationaal kader van gezondheid. Dat waren de inzichten waar ik naar op zoek was." Om zijn kennis te vergroten, begon Jérôme het programma.

Vanwege zijn ervaring zag Jérôme de docenten als gelijken. "Alle studenten krijgen de flexibiliteit om zich te richten op onderwerpen die ze interessant vinden. Ik kon mijn inzichten uiten die ik had opgedaan tijdens eerdere ervaringen, zoals de Ebola-uitbraak, wat leidde tot leuke discussies, zelfs over onderwerpen buiten het curriculum."

Jérôme beveelt Global Health nog steeds aan bij andere studenten. "Het helpt om te weten wat je wilt leren en hoe je deze nieuwe kennis wilt toepassen, want dan kun je op een nauwkeurigere manier met de concepten van mondiale gezondheid omgaan."

Jérôme is nu wetenschapper bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), dat streeft naar een gezonde bevolking die leeft in een duurzame, veilige en gezonde omgeving. RIVM realiseert deze doelen door onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Ze identificeren het onderzoek dat nodig is en voeren studies uit, waarbij ze advies geven aan de overheid, professionals en het publiek.

"Ik was op zoek naar een carrière op het grensvlak tussen wetenschap en beleid. Voor mij is RIVM de juiste plek. De projecten die hier worden aangepakt, zijn ook zeer divers." Elke dag is anders, werken aan zoveel projecten als Jérôme doet. "Al mijn projecten zijn gegroepeerd in drie domeinen: infectieziekten, biologische veiligheid en -beveiliging, en water, sanitatie en hygiëne (WASH)."

In het eerste domein, infectieziekten, biedt Jérôme zijn expertise op het gebied van laboratoriumvoorbereiding en -respons op bedreigende pathogenen, zoals COVID-19. "We ontwikkelen innovatieve tools die internationaal kunnen worden gebruikt en we hebben veel contact met de Verenigde Naties op dat gebied."

Dan is er biologische veiligheid en -beveiliging waar Jérôme expertbegeleiding biedt over het veilig hanteren, vervoeren en verwijderen van besmettelijk materiaal. "Maar ik kijk ook naar de preventie van bijvoorbeeld het misbruik van bedreigende pathogenen die met kwade bedoelingen kunnen worden gebruikt."

Het derde domein, water, sanitatie en hygiëne (WASH), is Jérôme's favoriet omdat het een milieu-impact heeft. "Ontelbare mensen moeten het doen met onveilig, verontreinigd water dat ziekte of zelfs de dood veroorzaakt. De WASH-programma's zijn essentieel om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen en de drinkwater- en sanitaire voorzieningen te verbeteren. We hebben verschillende projecten lopen in Centraal-Azië en Oost-Afrika. Ik zorg ervoor dat onze WASH-projecten goed geïntegreerd zijn in de bestaande infrastructuur van deze regio's."

Als medisch laboratoriumwetenschapper had Jérôme veel laboratoriumervaring. Dankzij het Global Health-programma is hij nu in staat om de resultaten van laboratoriumgeneeskunde en onderzoek te vertalen naar mondiale gezondheidsbeleid, in deze drie domeinen.

Terugkijkend op zijn jaar als Global Health-student herinnert Jérôme zich de eenvoudige dingen zoals na de colleges koffie drinken met zijn klasgenoten. Hij houdt nog steeds contact met de vrienden die hij heeft gemaakt tijdens zijn tijd aan de Universiteit Maastricht. In het bijzonder herinnert Jérôme zich de unieke mix van geschiedenis en cultuur tijdens zijn studentenleven in Maastricht. "Elke dag voelde als een nieuw avontuur. Van het verkennen van de historische stad tot het genieten van een avondje uit met vrienden, Maastricht bood een unieke sfeer die de perfecte achtergrond vormde voor het creëren van blijvende herinneringen en het vormen van levenslange banden. Als je op zoek bent naar een dynamische, kleurrijke en verrijkende studentenervaring, dan is Maastricht de plek voor jou. Zorg er alleen voor dat je een plek om te wonen vindt voordat je aankomt!"