Ines Stelk en Liza Diane Gordin winnen aanmoedigingsprijzen Kremers Award

Ines Stelk en Liza Diane Gordin wonnen op zaterdag 30 november j.l. de aanmoedigingsprijzen van Kremers Award 2019 in de categorieën Master en Bachelor. Tijdens Dansen op de Mijnen in Parkstad Limburg Theater in Heerlen reikte dr. Sjeng Kremers hen de prijs, elk een geldbedrag van 1.500 euro, uit.

De Kremers Award is een prijs voor scripties en proefschriften over sociaal-economische herstructurering van een regio. De tweejaarlijkse prijs is een initiatief van Stichting Behoud Mijnhistorie (SBM). Met de scriptieprijzen wil de stichting de lessen die geleerd zijn uit de mijnsluiting in Zuid-Limburg levend houden. Voor de editie 2019 leverde dat zes nominaties op in de categorieën PhD, master en bachelor. Liza Diane Gordin won de aanmoedigingsprijs in de categorie Bachelor voor haar scriptie Equity in The Transition to Higher Education of Prospective First-Generation Students in Limburg. Ines Stelk kreeg de aanmoedigingsprijs voor haar masterscriptie The Role of Citizen Participation in Transformations: A Study of Remunicipalisations and the German Energy Transition.

Aanmoediging tot verder onderzoek

Juryvoorzitter Sjeng Kremers was lovend over de beide scripties. Ines schreef voor haar MSc Public Policy and Human Development; Maastricht University & United Nations University - Maastricht Economic and Social Research Institute on Innovation and Technology (UNU-MERIT) een studie over de impact en de rol van burgerbetrokkenheid in structurele transformaties te bekijken. Daarvoor deed ze in Wolfhagen een diepgaande case study naar de energietransitie in deze stad. De jury was hier zeer onder de indruk  van de actualiteit van de scriptie. Veel overheden worstelen op dit moment met deze onderzoeksvraag. Daarnaast vond de jury het interessant om te lezen hoe dit in Duitsland gebeurt, anders dan Nederland is Duitsland geen ‘polderland’. Ines’ kwalitatieve studie leidde tot 13 praktijkgerichte hypothesen die volgens de jury in een vervolgonderzoek verder zouden moeten worden onderzocht. Vandaar de aanmoedigingsprijs.

Liza Diane Gordin schreef haar thesis als afronding voor haar bachelor aan het University College van Universiteit van Maastricht. Liza Diane deed onderzoek naar de kansen van eerste generatie studenten, studenten die uit een nest komen waar de ouders géén hogere studie volgden. Met sociale, culturele en economische kapitaaltheorieën legde ze een goede fundering onder haar zeer interessante onderzoek. De jury vond de aanbevelingen echter vrij algemeen. Karel Majoor, voorzitter SBM, die deze prijs uitreikte, had van Liza Diane – zelf een eerste generatiestudent die zeer maatschappelijk betrokken is – meer vuurwerk, meer revolutionaire ideeën verwacht. Omdat de jury wel veel potentie in de scriptie ziet, daagt ze Liza Diane uit om over een aantal jaren met een spetterende master-scriptie te komen.

Ward Ooms (OU) won in de categorie PhD met zijn proefschrift Innovation through collaboration: challenging the assumptions. Dirk Janssen (TU Eindhoven, oud-student University College UM) won in de Master-categorie met zijn scriptie Learning strategies of high tech software firms, the case of Brainport's High Tech Software Cluster.