Nieuw onderzoek ROA

Grote variatie in appgebruik en verdiensten Uber-chauffeurs

De bruto verdiensten van chauffeurs die via Uber rijden bedragen gemiddeld €32,32 per uur. Dit zijn de verdiensten uit ritten, fooi en promo. Gemiddeld zijn de chauffeurs 25 uren per week online via de Uber app. Veelal hebben chauffeurs er ook andere activiteiten naast: slechts 36% werkt uitstuitend via Uber. Dit en meer blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt op basis van administratieve data afkomstig van Uber en enquêtegegevens onder gebruikers van de Uber app: ‘Gebruikers Uber-app, gemaakte trips, verdiensten en tevredenheid’ van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht.

Gebruik Uber varieert sterk
“De verdiensten en uren online variëren sterk tussen de chauffeurs” geeft hoofdonderzoeker Didier Fouarge aan. “Uit de administratieve data blijkt dat ruim een kwart van de chauffeurs minder dan 12 uren per week de app gebruiken. Slechts 15% van de chauffeurs is meer dan 38 uren per week online in de Uber app.” Meer online zijn loont: 1 uur online extra in de week voor Uber X gaat gepaard met 5% hogere verdiensten in die week. Uit een enquête die de onderzoekers hebben afgenomen onder chauffeurs blijkt dat bijna de helft nog andere werkzaamheden verrichten naast ritten aanbieden via Uber. Bovendien geeft 54% van de chauffeurs aan ook andere apps dan de Uber app te gebruiken om aan klanten te komen. Het aantal chauffeurs dat actief is en het aantal ritten die zij maken fluctueert sterk tussen 2016 en 2022. Er is over het algemeen meer activiteit in de zomer maanden, als de vraag door toerisme hoog is. De covid-lockdowns resulteerden in sterk verminderde activiteiten en inkomsten.

44% van de chauffeurs is tevreden
Uit de enquête blijkt dat controle hebben over hoeveel en wanneer gewerkt wordt de voornaamste redenen zijn voor chauffeurs om te rijden via Uber. Ongeveer 9 op de 10 chauffeurs verkiest bovendien werk als zzp’er, werk met flexibele uren, en werk met flexibele inkomsten boven de alternatieve kenmerken bij werken in loondienst. Min of meer 44% is (zeer) tevreden over hun werk via Uber, terwijl ongeveer een derde van de chauffeurs (zeer) ontevreden is. “Hoe chauffeurs de coronacrisis hebben ervaren is bepalend voor de tevredenheid van chauffeurs”, aldus Fouarge. 63% van de chauffeurs die aangeven weinig stress te hebben ervaren door de coronacrisis is (zeer) tevreden over hun werk via Uber. Voor chauffeurs met een negatieve invloed van de coronacrisis rapporteren ligt de werktevredenheid lager: van deze groep is ongeveer een derde (zeer) tevreden over hun werk via Uber.

Lees ook