Eredoctor Henk Hofland overleden

Journalist, columnist en schrijver H.J.A. (Henk) Hofland is op 88-jarige leeftijd overleden. Hij was zijn leven lang verbonden aan NRC Handelsblad en de voorlopers van de krant. In 2001 ontving Hofland een eredoctoraat van de Universiteit Maastricht uit handen van zijn erepromotor prof. dr. Wiel Kusters, hoogleraar Algemene en Nederlandse letterkunde. Hofland werd daarmee door de universiteit voor zijn gehele oeuvre geëerd.

Henk Hofland begon zijn journalistieke loopbaan op 1 mei 1953 als buitenlandredacteur. Hij was hoofdredacteur van het Algemeen Handelsblad tot aan de fusie met de Nieuwe Rotterdamsche Courant in 1970. De twee bladen gingen vanaf dat jaar op in NRC Handelsblad. Daarna was hij columnist, politiek commentator, essayist en romancier. Een van zijn bekendste werken dateert uit 1972, Tegels lichten (of Ware verhalen over de autoriteiten in het land van de voldongen feiten).

Hofland groeide op in Rotterdam, en maakte daar in 1940 het nazi-bombardement op de stad mee. In zijn latere journalistieke werk zou hij vaak refereren aan deze ingrijpende gebeurtenis. Hofland was vaste deelnemer aan het discussieprogramma van de VPRO-radio, Welingelichte kringen.

In 2001 kende de UM bij gelegenheid van het 25-jarig bestaan Hofland een eredoctoraat toe. De universiteit eerde Hofland als schrijvende intellectueel, die "op exemplarische wijze" vorm heeft gegeven aan "het ideaal van een heldere, kritische reflectie op maatschappij, wetenschap en kunst".

• Van oorlogsslachtoffers weten we vaak alleen hun sterfdatum en de manier waarop zij zijn omgekomen. Dat kan anders, vindt Amanda Kluveld, universitair hoofddocent bij de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen. Zij geeft een ‘gezicht’ aan slachtoffers van oorlog, in het bijzonder de...

• In het kader van de Internationale Dag van de Moedertaal presenteren we een aantal korte video’s over onderzoek van de Universiteit Maastricht op het gebied van taal.