Een deelhond is goed voor gezondheid en milieu

Hoewel een paard in de gang van een ziekenhuis vrij uniek is, zijn dieren in de zorg dat volgens Pim Martens niet. Los van hulphonden, worden volgens de hoogleraar duurzame ontwikkeling aan de Universiteit van Maastricht ook katten, konijnen, vogels en zelfs ezels ingezet. Vrijwilligers bezoeken met wollige alpaca's ouderen met dementie, maar ook jongeren met bijvoorbeeld autisme.

Pootjes aan het bed

"Uit onderzoekt blijkt dat dieren een positieve invloed kunnen hebben", zegt de hoogleraar 'dierzaamheid'. Hij deed onder de naam 'meer pootjes aan het bed' onderzoek met het Maastricht UMC+ en kinderboerderij De Heeg. "Van de zorgverleners geeft 94 procent aan dat dier kan bijdragen aan het therapeutische proces. En 97 procent vindt dat het inzetten van dieren extra voordelen kan opleveren."

Lees meer op Nu.nl