Down memory lane: archief Observant compleet online

Was je tijdens je studietijd in Maastricht een vaste lezer van Observant? Of ben je student geweest van het eerste uur en herinner je je Maffius nog? Dan is de kans groot dat je graag nog eens wilt browsen in de oude jaargangen om herinneringen aan je studententijd op te halen.

Nieuw: zoeken in jaargangen januari 1985 – februari 2009

Observant heeft zelf een digitaal archief vanaf maart 2009. Medewerkers van de Universiteitsbibliotheek (UB) hebben de ontbrekende oude jaargangen – 60 afleveringen van Maffius en 945 Observanten – oftewel ruim 19.000 pagina’s uit de periode 19– gescand en voorzien van de juiste metadata. Daardoor kun je alle jaargangen nu doorzoeken. Dit alles is mogelijk gemaakt dankzij de Projectgroep Erfgoed van de Universiteit Maastricht (UM).

Historisch van belang
De collectie laat vanuit allerlei perspectieven – onderwijs, onderzoek, samenwerking, personeelsbeleid, bedrijfsvoering, bestuur en toezicht – de enorme en snelle ontwikkeling van onze universiteit zien. Niet alleen voor historici, feitelijk voor iedereen die deel uit maakt of gemaakt heeft van de UM-gemeenschap is het digitaal doorzoekbare archief een goede bron om op onderzoek uit te gaan.

Waar vind je het archief?
Alle gedigitaliseerde pagina’s zijn opgenomen in de UB-repository voor UM-collecties, onder de directe link: umlib.nl/observant. Je vindt er ook handige zoektips.

Lees ook:
Wie schrijft die blijft: lancering compleet gedigitaliseerde Observant jaargangen (UM Library Wall 21 juni 2018) [https://library.maastrichtuniversity.nl/wie-schrijft-die-blijft-lancering-compleet-gedigitaliseerde-observant-jaargangen/]