20 jaar University College Maastricht: “Je wordt niet opgeleid voor één baan, maar voor de wereld”

Liberal arts colleges zijn over de hele wereld een begrip. In Maastricht hebben we sinds 2003 ons eigen liberal arts college: University College Maastricht (UCM). In het voormalige Nieuwenhofklooster studeren zo’n 800 studenten met allerlei nationaliteiten aan deze brede bacheloropleiding. Belangrijke doelen van de studie zijn discipline-overstijgend denken, leren denken op academisch niveau en leren hoe je internationaal samenwerkt. Op 16 juni 2023 proostten talloze studenten, alumni, medewerkers en academici op het twintigjarig bestaan van de opleiding. Wij spraken met een student, alumnus en Associate Professor van UCM. Waarom komen er al twintig jaar studenten van over de hele wereld op deze bacheloropleiding af?

Emily Meeks, student UCM

Emily is tweedejaars student aan University College Maastricht. Ze is geboren en getogen in Zwitserland, maar heeft Amerikaanse ouders en ging al van jongs af aan naar een internationale school. De keuze voor een internationale opleiding was snel gemaakt.

“Ik was op zoek naar een studie die lijkt op de Amerikaanse liberal arts colleges. Die scholen zijn in de VS alleen heel groot en duur. Omdat ik altijd op een kleine school had gezeten in Zwitserland, zocht ik een kleine studie. Nadat ik ook bij studies in Utrecht en Rotterdam was gaan kijken, sprong UCM er voor mij uit.

Doordat ik van een internationale school kwam, was ik het gewend om dagelijks mensen te ontmoeten uit andere landen en met andere culturen. Ik vind het mooi om ook bij UCM samen te komen met mensen uit allerlei delen van de wereld, die ieder hun eigen cultuur, ideeën en mindset meebrengen. Iedereen is open-minded. We staan er allemaal voor open om van elkaar te leren.”

“In het eerste jaar had ik een breed vakkenpakket. Zo volgde ik vakken over business, sociologie, duurzame ontwikkeling en cultuur. Toen ontdekte ik dat ik geesteswetenschappen het meest boeiend vond. Daarom focus ik me daar nu op, en dan met name op literatuur- en cultuurstudies. Het is ook interessant dat je wordt uitgedaagd om verbanden te leggen tussen wat je leert bij de verschillende vakken. Zo zie je het bredere geheel.

Wat me ook aanspreekt, is dat UCM niet een studie is waarbij je alleen voor de colleges komt. Er heerst echt een community-gevoel, mede door de studievereniging Universalis. Je kunt aan allerlei activiteiten meedoen buiten de colleges om, zoals jamsessies, een theatervereniging en de mogelijkheid om je bij allerlei commissies aan te sluiten. Iedereen hoort erbij en je kunt zo betrokken zijn als je zelf wilt.”

Emily Meeks

Je wordt uitgedaagd om verbanden te leggen tussen wat je leert bij verschillende vakken. Zo zie je het bredere geheel.  

Eszter Boros, UCM alumna

De Hongaarse Eszter studeerde in 2011 af aan UCM en woont nu vlak bij Berlijn. Terwijl ze bij een bedrijf werkte als managementaccountant richtte ze met een vriendin Careers in the Common Good op. Vanuit dit initiatief organiseert ze onder meer workshops en trajecten om mensen te helpen bij het uitstippelen van hun carrièrepad. Als vervolg daarop gaat ze binnenkort een nieuw bedrijf oprichten dat gefocust is op loopbaanoriëntatie. Haar internationale achtergrond en interdisciplinaire benadering komen daarbij goed van pas.

“Ik koos bewust voor een breed vakkenpakket om mijn horizon te verbreden. Achteraf ben ik blij dat ik ook vakken kreeg waar ik zelf anders niet zomaar op was gekomen. Zo volgde ik het vak ‘Brain & Action’ over de biologische kant van psychologie. Dat vak heeft ons allemaal een beetje psycholoog gemaakt.

Ik bracht destijds veel tijd door op de campus. Er heerste gewoon een vriendelijke en fijne sfeer. Als je om half twaalf ’s avonds iemand tegenkwam in de UCM reading room, dan moet je wel iets gemeen hebben met die persoon. In het algemeen viel het me op dat iedereen heel behulpzaam was. Of je nu problemen had met het koffiezetapparaat of worstelde met een lastig paper, er waren altijd mensen bereid om te helpen.

Ook twaalf jaar na mijn afstuderen heb ik nog met zeker 20-30 mensen van de studie contact. We spreken elkaar niet maandelijks, soms zelfs een jaar niet, ook omdat we zo verspreid over de wereld wonen. Maar ik weet dat als ik een vraag heb of naar een ander land reis waar een mede-UCM-alumnus woont, diegene nog steeds altijd zal willen luisteren of een verblijfplaats aanbiedt.”

“Het belangrijkste wat ik aan mijn studie te danken heb? Dat ik snel in heel diverse omgevingen kan aarden. Zo heb ik gewerkt met engineers, met mensen in de mode, met coaches en ook in de pr. Daarbij helpt het enorm dat ik gewend was om in een collegezaal te zitten met mensen die ieder een heel andere achtergrond hebben. Je spreekt niet dezelfde taal en hebt soms andere visies, maar probeert je toch in elkaars schoenen te verplaatsen. Dat vereist empathie en kritisch denken. Dat zijn wat mij betreft de solid basics in elke (werk)omgeving. De studie heeft me misschien niet voorbereid op één specifieke baan, maar wel op de wereld.”

Eszter Boros

De studie bereidt je niet voor op één specifieke baan, maar wel op de wereld.  

Dr. Jenny Schell-Leugers: Associate Professor bij UCM

Dr. Jenny Schell-Leugers is Associate Professor in Legal Psychology bij UCM. In 2009 studeerde ze zelf af aan UCM. Inmiddels behoort ze al meer dan 12 jaar tot de academische staf van UCM. Naast dat ze colleges geeft en scripties en projecten begeleidt, doet ze onderzoek naar valse bekentenissen en de impact daarvan op verkeerde veroordelingen.

“Ik had nooit het plan om na mijn studie op de universiteit te gaan werken. Maar bij UCM voel ik me als werknemer al vanaf het begin thuis. Ik houd van de afwisseling tussen onderzoek doen en onderwijs geven, en dan vooral in deze internationale omgeving met stafleden en studenten die uit allerlei landen komen. Het voelt als een familie.

De insteek van problem-based learning maakt dit een fijne plek om te studeren of te werken. Die insteek houdt in dat de student actief deelneemt en dat je als tutor een meer passieve rol aanneemt. Zo heb ik laatst in één van mijn colleges een case aan mijn studenten gepresenteerd van een valse bekentenis. De studenten verdiepten zich in onderzoek over dit onderwerp en dachten vervolgens na hoe we valse bekentenissen in de toekomst kunnen voorkomen. De studenten leren op die manier waardevolle vaardigheden.”

“Ook als UCM-onderzoeker vind ik het waardevol om problemen te bekijken vanuit verschillende perspectieven. Zo kijk ik naar mijn onderzoek vanuit een rechten-perspectief, vanuit een criminologisch oogpunt en met een psychologische blik. Dat helpt om een probleem beter te begrijpen.

Wat UCM in mijn ogen zo’n interessante studie maakt? Je volgt je eigen curriculum en kunt meerdere perspectieven combineren. Ook is UCM kleinschalig. We kennen de studenten bij naam en elke student krijgt een eigen academische adviseur. Het is een unieke ervaring dat je niet alleen vanuit verschillende disciplines naar een onderwerp kijkt, maar ook vanuit verschillende culturele perspectieven. Dat is een mooie bijkomstigheid als je een studie volgt met studenten uit tientallen verschillende landen.”

Jenny Schell
Foto: Joris Hilterman

De insteek van problem-based learning maakt dit een fijne plek om te studeren of te werken.  

Lees ook