Een beeldverhaal

The Maastricht Center for Robots

Stel je eens een robot voor die kan reageren op je vragen, je eten kan serveren in een restaurant, of ouderen in een verzorgingstehuis gezelschap kan houden. Tegenwoordig is dit geen futuristische fantasie meer, maar de werkelijkheid. Hoewel het idee aanvankelijk misschien niet heel bijzonder lijkt, zou het in combinatie met een doordacht businessplan en een verbeterde gebruikerservaring een diepgaande impact op de maatschappij kunnen hebben.

Professor Gaby Odekerken-Schröder, Professor Dominik Mahr en hun team van het Maastricht Center for Robots willen meer te weten komen over het effect dat robots hebben op menselijk gedrag. Het onderzoek loopt nu al enkele jaren en boekt grote vooruitgang. Gaby, Dominik en hun team hanteren een triple helix benadering, waarbij de overheid, industrie en universiteit samenwerken en partnerschappen tussen de universiteit en andere instanties van groot belang zijn. Hierdoor zijn er al concrete resultaten geboekt door middel van de implementatie van diverse robots binnen vier verschillende organisaties.

-

-

Dadawan

Service robot at Dadawan restaurant

Ja je ziet het goed, echte robots helpen menselijke werknemers om snelle service te garanderen bij Dadawan. De robots dragen bij aan het welzijn van het personeel en de tevredenheid van gasten. Het gebruik van service robots past bij het concept van Dadawan. Voorheen waren medewerkers vaak te druk voor een praatje met gasten. Dat was frustrerend... Met behulp van de service robots is dat nu een ander verhaal. De robots kunnen eten en drinken bezorgen aan meerdere gasten tegelijk, waardoor het personeel meer tijd heeft voor de gasten.

-

Pepper

Pepper robot at the University Library

Pepper, de service robot, maakte zijn debuut in de Universiteitsbibliotheek. Pepper is een fysieke robot ontworpen voor interactie met gebruikers. Studenten hebben de mogelijkheid om met Pepper te communiceren door de optie 'stel me een vraag' op het scherm te selecteren, waarmee ze basisvragen kunnen stellen over de bibliotheek en de aangeboden services. Deze vragen kunnen variëren van eenvoudige vragen zoals "Waar zijn de toiletten?" tot meer technische vragen zoals "Hoe maak ik verbinding met de Wi-Fi?"

(De tekst loopt door onder de foto's)

Pepper robot at the University Library

-

-

Temi

Temi robot at a meeting

Telepresence robot Temi is in staat om online studenten en personeel te vertegenwoordigen in het hybride kantoor of klaslokaal! Door Temi kunnen collega's of studenten die niet fysiek aanwezig zijn toch deelnemen aan activiteiten of vergaderingen. Hybride vergaderingen of tutorgroepen worden daardoor aanzienlijk toegankelijker. Onderzoek heeft aangetoond dat Temi een positieve invloed heeft op de groepsdynamiek, wat cruciaal is in een PBL-setting.

Temi robot at a meeting

Vooral in een tijd waarin hybride werken en studeren steeds gebruikelijker wordt, is Temi zeer nuttig. Met behulp van Temi wordt een gevoel van fysieke aanwezigheid gecreëerd, wat de interactie met collega's of medestudenten die online aanwezig zijn aanzienlijk verbetert.

-

HIRO

Care robot at Campagne Sevagram

In zorgcentrum Campagne van Sevagram zijn ze begonnen met het inzetten van een kleine robot in de vorm van een baby om gevoelens van zorg en comfort op te roepen bij mensen met gevorderde dementie. De robot heeft bewust geen gezichtje gekregen. Mensen met een bepaalde mate van dementie zijn namelijk zelf in staat om een gezicht te projecteren op de robot. Daarnaast verschillen de interactiviteit en geluiden van de robot waardoor deze niet altijd overeenkomen met een vaste gezichtsuitdrukking. 

-

Care robot and staff at Campagne Sevagram

-

-

Care robot at Campagne Sevagram

-

Het MCR team

Team MCR

Waar technologie en mensen samenkomen: Professor Gaby Odekerken-Schröder, Professor Dominik Mahr en hun team samen met enkele van 'hun' robots.

Fotografie: Paul van der Veer
Tekst: Sanne Handels