Blogger do's and dont's

De nieuwe website bevat een blogsectie en alle UM-studenten en -medewerkers kunnen een blogaccount aanvragen. Je blog wordt gekoppeld aan je persoonlijke profielpagina en daarmee genereer je meer persoonlijke exposure. Het is een uitdaging om je ideeën publiek te maken en te delen met een groot netwerk. Bloggen over onderwerpen die jou interesseren brengt je in contact met mensen die dezelfde interesse hebben. Het is een gemakkelijke manier om je gedachten te delen met een groot publiek. Dus maak gebruik van deze mogelijkheid en publiceer op de UM-website!

De inhoud van je blog kan gaan over onderzoek, onderwijs, een algemeen onderwerp of iets dat jou bezighoudt en interessant is om te delen met anderen. Je kunt bijvoorbeeld schrijven over een onderzoeksproject, een relevante publicatie of een academische discussie. Ben je naar een interessante bijeenkomst of een conferentie geweest, heb je een goed boek of artikel gelezen, deel dan je review of je mening in een blog post.

Do's

  1. Wees direct, kom snel tot de kern.
  2. Wees professioneel en vriendelijk.
  3. Schrijf je blog met bruikbare content. Vraag jezelf altijd: ‘Wat heeft mijn publiek hieraan?’
  4. Maak gebruik van voorbeelden en anekdotes om je punten duidelijk te maken.
  5. Bied originele content aan die nog niet eerder is gepubliceerd.
  6. Bedenk een pakkende titel.
  7. Herlees en controleer je concept voordat je de blog publiceert. Zorg dat je de spelling hebt gecheckt.
  8. Gebruik korte zinnen en vermijd complexe termen.
  9. Gebruik foto’s, tekeningen en/of video; het zal je blogpost aantrekkelijker maken. Gebruik alleen materiaal van derden als je er expliciet toestemming voor hebt gekregen en zorg voor de juiste copyright vermeldingen.
  10. Gebruik ‘bullet points’ indien mogelijk.
  11. Stel vragen in je blog en gebruik de antwoorden in een volgende blog.
  12. Schrijf je blog in het Nederlands, Engels of in beide talen.
  13. Blog met enige regelmaat, je publiek komt dan terug en je netwerk wordt groter.

Dont's 

  1. Lange zinnen of langdradige teksten.
  2. Veel onderwerpen bespreken in één blog. Verdeel de inhoud in meer korte blogs.
  3. Gebruik obsceen of onprofessioneel taalgebruik.
  4. Gebruik van andermans content zonder toestemming en vermelding.
  5. Combinatie van te veel stijlen zoals vet, italic en onderstreept, de tekst wordt daardoor moeilijker leesbaar.
  6. Schrijven puur voor de zoekmachine. Gebruik van veel ‘keywords’ in je blog is niet goed. Schrijf voor de lezer, dan werkt de SEO het beste.
  7. Opgeven. Werken aan een blog kost tijd, het is een marathon, geen sprint.
  8. Veel tijd spenderen aan ‘how to blog’ in plaats van echt schrijven aan je blog.
  9. Gebruik de blog voor advertenties, content van derden, ‘career events’, internships, werving, enquêtes (scriptie-gerelateerd), enquêtes (vragen naar voorkeuren of meningen), etc.

De redactie van de UM website heeft het recht om een blog van de website te verwijderen. Indien dit gebeurt zal er altijd contact met je worden opgenomen om alternatieve communicatie te bespreken.