Wereldvraagstukken oplossen via voeding

'Over tien jaar zijn in Venlo meer dan duizend studenten aan de slag met maatschappelijke thema’s rondom landbouw, duurzaamheid en voeding', voorspelt decaan Thomas Cleij van de Maastrichtse Faculty of Science and Engineering.

Op de Brightlands Campus Greenport Venlo timmert de universiteit hard aan de weg. Op de begane grond en eerste verdieping van de Villa Flora zitten de studenten die hoofdzakelijk met voeding en gezondheid bezig zijn. De komende jaren krijgt ook het universitair onderwijs en onderzoek rond het thema toekomstige landbouw vorm. In de loop van volgend jaar verrijst een eigen kantoor, laboratorium en plantenkas.

Maastricht University is daarbij de samenwerking aangegaan met BASF Vegetable Seeds. Dat maakt meteen duidelijk waar het zwaartepunt in de beginfase zal liggen: bij de tuinbouw en nog gedetailleerder bij de plantgenetica. Van de veredeling tot de technologie om de groei te optimaliseren.

Zo werken studenten en wetenschappers samen met het bedrijfsleven aan de landbouw van de toekomst.

Hoe ziet die toekomst eruit? Lees meer in Nieuwe Oogst